Wist je dat BYD al enige tijd zich laat inspireren door Chinese dynastieën voor de naamgeving van enkele modellen in zijn gamma? Dat was bijvoorbeeld het geval bij de 7-zits SUV Tang, maar ook bij deze Han, die we nu hebben getest. Twee modellen die deel uitmaken van het eerste salvo van BYD in Europa. Met een naam van een rijk dat meer dan 2.000 jaar heeft bestaan en meer dan 4 eeuwen heeft geregeerd over tweederde van het huidige China, rusten er hoge verwachtingen op de schouders van de Han. Heeft hij die adelbrieven verdiend?
Elegant en dynamisch
Om een beter idee te geven van zijn positie in het autolandschap: de BYD Han is net geen 5 meter lang, 4,995 m om precies te zijn, waarmee hij iets groter is dan de (oude) BMW 5 Reeks, Mercedes E-Klasse en de Audi A6. Toch ziet hij er niet groter uit dan zijn Duitse rivalen, wat hij waarschijnlijk te danken heeft aan zijn elegante en dynamische design, dat ook de aerodynamica dient. De BYD Han kan namelijk een Cx-luchtweerstandscoëfficiënt voorleggen van 0,23. Daarmee klieft hij even efficiënt door de lucht als de Porsche Taycan Turbo, om maar een grote naam te noemen.
Premiumsfeertje
Net als die hierboven vernoemde Duitse berlines, mag er geen twijfel over bestaan dat de BYD Han een premiumwagen is. Een label dat hij vooral verdient dankzij zijn materiaalgebruik, zijn afwerking en zijn verzorgde indeling. Deze bijna luxueuze sfeer wordt nog verstrekt dankzij het lichtspel aan boord. Zelfs het dashboard en de automaatpook spelen mee!
Qua technologie hinkt de Han ook niet achterop. Hij kan onder meer rekenen op een personaliseerbaar digitaal instrumentenpaneel, zoals het tegenwoordig hoort, en het typische draaibare centrale scherm van 15,6 inch, dat ook in de andere modellen van het merk te vinden is. Maar waar de berline het verschil maakt ten opzichte van de andere BYD's, en waarmee hij zijn royale naam verdient, is wel de achterbank...
Royale zitruimte
De passagiers op de tweede zitrij worden minstens even goed in de watten gelegd als de inzittenden voorin. Om te beginnen hebben ze hun eigen displays ter beschikking. Het eerste en kleinste scherm zit achteraan de middenconsole, waarmee je de klimaatcontrole kan bedienen. Het tweede scherm is groter en zit verstopt in de rugleuning van de middelste zitplaats. Daarmee kan je praktisch alle voertuigfuncties beheren, inclusief de positie van de passagierszetel vooraan! Het resultaat: als die laatste volledig naar voren is geschoven, en dankzij de wielbasis van 2,92 m, is de zitruimte achterin simpelweg royaal! Als kers op de taart behoudt de koffer een praktische laadruimte van 410 liter, wat vergelijkbaar is met de koffer van een BMW 5 Reeks plug-inhybride.
Pijlsnel
Om dit ruimtewonder in beweging te brengen, kan de Han rekenen op een flink vermogen van 380 kW (516 pk) en 700 Nm koppel. Dat vermogen wordt verdeeld onder de vier wielen, waarmee de Han een topsnelheid van 180 km/u haalt en in amper 3,9 seconden van 0 tot 100 km/u kan sprinten. Moest je die sprinttijd vergeten zijn, is BYD zo vrij geweest om hem op de achterklep aan te geven. Er is geen twijfel mogelijk, dit is een snelle berline!
521 km actieradius
Onder de bodemplank van de Han zit een 'Blade'-batterij verstopt van 85,4 kWh, die door BYD zelf is ontworpen. De constructeur is namelijk de enige op de markt die de volledige productieketen in handen heeft, inclusief dus een eigen batterijproductie! Deze energiebron maakt het mogelijk voor de elektrische berline om een rijbereik van maximaal 521 km te halen. Een bijna haalbaar cijfer, zo blijkt uit onze test, toch als je een rustig en comfortabel rijgedrag aanhoudt. Wat niet zo moeilijk is, gezien zijn aangename weggedrag.
Wil je toch genieten van zijn dynamiek, dan moet je genoegen nemen met enkele tientallen kilometers minder autonomie... Dat is aan de bestuurder, want de Han kan het allemaal! Als de batterij plat is, kan je hem weer van 30 tot 80% bijladen in 30 minuten tijd dankzij een maximaal snellaadvermogen van 120 kW. Nog een laatste pluspunt is de handige V2L-functionaliteit, waarmee de Han als stroombron kan dienen voor externe elektrische toestellen.
Indrukwekkend compromis comfort/dynamiek
Een van de kwaliteiten van de Han is zijn weggedrag, dat een indrukwekkend compromis tussen comfort en dynamiek kan voorleggen, vooral voor een wagengewicht van 2,25 ton. Langs de ene kant isoleert hij zijn inzittenden goed van de staat van het wegdek dankzij een soepele en comfortabele demping. Langs de andere kant heeft hij ook zijn koetswerkbewegingen goed onder controle, met niet al te veel rolneigingen in de bochten. Voeg daar nog een precies stuur met een goede weerstand aan toe, en de Han is efficiënt op elk vlak! Deze spreidstand heeft de berline duidelijk te danken aan zijn adaptieve ophanging, waarmee je kan spelen via het centrale display. Daarmee kan je deze grote reisberline dus transformeren in een sportieveling en vice versa, naar gelang je stemming.
Een enkele prijs van €72.140
Aan de kassa doet BYD niet moeilijk met een ellenlange optielijst. Alles wordt namelijk standaard meegeleverd: het premium interieur, de adaptieve ophanging, de warmtepomp, de grote batterij met een rijbereik van meer dan 500 km... En dan hebben we het nog niet eens over zijn arsenaal aan veiligheidssystemen gehad! Adaptive cruise control, een actieve spoorassistent, een dodehoekmonitor, hij heeft het allemaal. Een ultracompleet uitgeruste wagen, dus, die op je oprit staat voor 72.140 euro.
Ons verdict
De BYD Han lijkt zijn adelbrieven effectief te hebben verdiend. Te beginnen met zijn royale zitruimte achterin. Vervolgens laat hij ook een zeer verfijnd en comfortabel weggedrag zien, zonder daarbij te vergeten enige efficiëntie en dynamiek voor de dag te leggen. Een indrukwekkend compromis tussen comfort en dynamiek, dat hij te danken heeft aan zijn adaptieve ophanging. Een gestuurde dempîng die je niet moet zoeken op de optielijst, want bij BYD heb je standaard een full option!