Na de groots opgezette aankondiging in december vorig jaar onthult Renault nu het interieur en alle technische details van zijn 100% elektrische 5 Turbo 3E. En het minste wat we kunnen zeggen is dat hij het potentieel heeft om heel wat supercars ongerust te maken!
De Renault 5 Turbo 3E is rechtstreeks geïnspireerd op de R5 Turbo en Turbo 2 uit de jaren ’80 en is in zekere zin ook de geestelijk nakomeling van de Clio V6. En het minste wat we kunnen zeggen is dat deze familiebanden zichtbaar zijn in zijn carrosserie van koolstofvezel. De Fransman met de ruit heeft een minstens even uitzinnige look, of zelfs nog uitzinniger dan die van zijn voorgangers! Zijn lengte van 4,08 m combineert hij met een breedte van 2,03 m en een hoogte van slechts 1,38 m! Dat is de lengte van een stadsauto voor de breedte van een supercar - maar dan wel een 100% elektrische supercar!





Een op maat gemaakt 800 V platform in aluminium!
Dankzij de hulp van Alpine tijdens zijn ontwikkeling, is de Renault 5 Turbo 3E niet gebouwd op dezelfde architectuur als de Renault 5 E-Tech electric, maar op een speciaal op maat gemaakt 800 V aluminium platform! Zijn wielbasis van 2,57 m, oftewel 3 cm langer dan die van de Renault 5 E-Tech electric, maar ook zijn 2 deuren en het feit dat hij maar 2 zitplaatsen heeft, zijn daar het bewijs van. Het resultaat is dat hij een maximaal laadvermogen van 350 kW aankan om de batterij van 15% tot 80% op te laden in amper 15 minuten! En we voelen het aan onze kleine teen: dit zou wel eens goed van pas kunnen komen als je opnieuw en opnieuw en opnieuw wil genieten van zijn indrukwekkende prestaties!




Tot 540 pk, 4.800 Nm koppel en 400 km autonomie!
De Renault 5 Turbo 3E beschikt over twee elektromotoren van 200 kW, die elk zijn gehuisvest in een van de achterwielen. Samen ontwikkelen ze een gecombineerd vermogen van 540 pk, maar vooral tot 4.800 Nm koppel! Genoeg om de Franse wagen van 1.450 kg van 0 naar 100 km/u te laten accelereren in minder dan 3,5 seconden en een topsnelheid van 270 km/u te halen. Renault omschrijft hem dan ook als een "rally-, drift- en circuitmonster aangepast voor de weg". Om dit alles van stroom te voorzien, beschikt hij over een batterij van 70 kWh die de Renault 5 Turbo 3E een bereik van meer dan 400 km zou moeten geven.




Een interieur zoals een racewagen, maar dan praktischer...
Binnenin heeft de Renault 5 Turbo 3E niet alleen een stevige rolkooi, waaraan een deel van de zespuntsgordels is bevestigd, maar ook uiterst omsluitende kuipstoelen en een verticale handrem! Met andere woorden: dat belooft serieus rijplezier. Het dashboard is specifiek voor dit model aangepast , maar nog steeds voorzien van dezelfde 10,1- en 10,25-inch OpenR-schermen als in de Renault 5 en Renault 4 E-Tech Electric. Bovendien is de Renault 5 Turbo 3E een stuk praktischer dan zijn voorgangers, want hij heeft een echte kofferbak!




Wanneer, hoeveel en tegen welke prijs is de Renault 5 Turbo 3E beschikbaar?
Van de Renault 5 Turbo 3E zullen slechts 1.980 genummerde exemplaren worden geproduceerd, een eerbetoon aan het jaar waarin de eerste Renault 5 Turbo op de markt kwam. Het model van Franse makelij kan ook worden uitgerust met historische kleurstellingen geïnspireerd op die van zijn voorgangers, zoals Rouge Grenade of een "Tour de Corse 1982"-livrei die geel, wit en zwart combineert. Jammer genoeg kennen we de prijs van de Renault 5 Turbo 3E niet, wat geïnteresseerde klanten er ongetwijfeld niet van zal weerhouden om in de komende weken een exemplaar te reserveren. De eerste leveringen worden echter pas in 2027 verwacht.