Wij kregen de kans om de Toyota C-HR+ in levenden lijve te ontdekken tijdens de officiële presentatie. Hier is alles wat je moet weten over dit model!

Advertentie
Advertentie

De Toyota C-HR+ behoudt de coupé-achtige SUV-lijn van de C-HR Hybrid en Plug-in Hybrid, maar zijn design doet nog sterker denken aan de Urban Cruiser en de bZ4X, vooral sinds de facelift van dat laatste model. Deze drie elektrische SUV’s vormen dan ook een echte familie, met de C-HR+ als jongste lid.

De C-HR+ meet 4,52 meter lang, wat 23,5 cm langer is dan de Urban Cruiser, maar 17 cm korter dan de bZ4X. Dit lengteverschil is niet alleen zichtbaar aan de buitenkant, maar wordt vooral binnenin merkbaar, zeker voor de achterpassagiers.

Drie Toyota bZ4X elektrische SUV's uitgestald in een moderne showroom met sterk natuurlijk licht.
Toyota C-HR 2023 in donkergrijs met modern ontwerp voor een rood geometrisch patroon.
Zijaanzicht van de grijze elektrische Lexus RZ voor een moderne grafische muur.
Advertentie
Advertentie

Gebruiksgemak als prioriteit

Het interieur van de Toyota C-HR+ is nagenoeg identiek aan dat van zijn grotere broer, die onlangs werd vernieuwd. Of is het misschien net omgekeerd? Hoe dan ook, de cockpit biedt een compact digitaal instrumentenpaneel en een klein stuurwiel, maar een groot centraal scherm van 14 inch. Dit scherm draait op de nieuwste generatie van Toyota’s infotainmentsysteem. Het ontwerp is misschien iets té eenvoudig, maar de bediening is uiterst intuïtief en gebruiksvriendelijk.

Verder valt op dat er niet één, maar twee inductieladers op de middenconsole zijn geplaatst, en dat de bediening van het volume en de klimaatregeling gebeurt via drie fysieke draaiknoppen. De materialen in het interieur zijn niet per se luxueus, maar ze voelen wel kwalitatief aan en zijn degelijk afgewerkt. Er is dan ook weinig twijfel dat dit model net zo duurzaam zal zijn als elke andere Toyota.

Interieur van de Toyota Crown 2023 met modern dashboard en geïntegreerd touchscreen.
Middenconsole van Toyota Kira V8, modern ontwerp met touchscreen en geïntegreerde bedieningselementen.
Navigatiescherm van Honda CR-V toont kaart met gedetailleerde route.

Plaats voor vier volwassenen en 416 liter bagage

De Toyota C-HR+ heeft een wielbasis van 2,75 meter, wat 5 cm meer is dan bij zijn kleinere broer, maar 10 cm minder dan bij zijn grotere broer – en dat verschil voel je vooral op de achterbank. De knieën van de achterpassagiers raken de voorstoelen nog niet meteen, maar het ruimtegevoel is minder genereus dan in de bZ4X. Ondanks de coupé-lijn is er echter geen probleem met de hoofdruimte, waardoor vier volwassenen van gemiddelde lengte zonder problemen comfortabel kunnen plaatsnemen.

De kofferruimte bevindt zich qua volume ook tussen die van zijn twee broers in: met een inhoud van 416 liter biedt hij meer dan 100 liter extra ten opzichte van de Urban Cruiser, maar 36 liter minder dan de bZ4X, althans met alle zitplaatsen rechtop. Helaas heeft ook de C-HR+, net als de rest van Toyota’s elektrische familie, geen frunk. Jammer…

Advertentie
Advertentie
Ruim interieur van de Toyota bZ4X SUV, achterbank in stof met natuurlijke verlichting.
Ruime kofferbak van een moderne auto met stijlvol donkergrijze bekleding.

Tot 600 km autonomie

Op motorisch vlak varieert het vermogen van de C-HR+ tussen 123 kW (167 pk) en 252 kW (343 pk). Met andere woorden: hij zal nooit traag aanvoelen, maar ook niet de meest dynamische elektrische SUV zijn. Zijn snelste 0-100 km/u-tijd bedraagt 5,2 seconden.

De maximale actieradius kan oplopen tot meer dan 600 km wanneer hij is uitgerust met de grootste batterij van 77 kWh en een elektromotor vooraan van 165 kW (224 pk). Toyota zal daarnaast ook een instapversie aanbieden met een batterij van 57,7 kWh.

Advertentie
Advertentie
Moderne grijze Toyota C-HR+ voor achtergrond met Toyota-logo.

Snelladen tot 150 kW en beschikbaar eind 2025

Wanneer de batterij bijna leeg is, kan de Toyota C-HR+ standaard opladen met 11 kW op wisselstroom, en optioneel met 22 kW. Snelladen op gelijkstroom kan met een maximumvermogen van 150 kW. Toyota heeft nog niet bevestigd hoe lang het opladen van 10 tot 80% zal duren, maar we verwachten dat dit ongeveer 30 minuten zal bedragen.

De prijzen van de nieuwe C-HR+ zijn nog niet bekend, maar de marktintroductie staat gepland voor eind 2025. Pas wanneer Toyota de tarieven onthult, zal duidelijk worden hoe competitief deze elektrische coupé-SUV echt is.