Jean-Francois Christiaens

21 JUN 2022

Reportage: V2L, is dat praktisch, elektriciteit onderweg?

In theorie kan een elektrische auto met V2L-functie praktisch zijn. Maar hoe werkt dat in de praktijk?

Dankzij de opkomst van de elektrische auto kunnen we verschillende soorten reportages maken. Snelladen tijdens lange afstanden naar Duitsland of Engeland bijvoorbeeld, een zo groot mogelijke afstand afleggen met één enkele laadbeurt, opladen aan het Tesla-netwerk met modellen van de concurrentie, snelladen vergelijken aan laadpalen van verschillende netwerken, enz. Dit keer testen we een functie die op steeds meer elektrische modellen aanwezig zal zijn: V2L. Dat is de mogelijkheid om een extern elektrisch apparaat te voeden met de stroom in de batterij van een voertuig. 

Vehicle-to-load

We testen het met de eerste mainstream elektrische break: de MG 5. In dit geval is het model standaard V2L-compatibel, maar dat is niet altijd het geval. Op de nieuwe Kia e-Niro, bijvoorbeeld, moet je € 1.500 extra betalen bij de instapversies.



Om deze functie te gebruiken, is er soms een 220-volt stopcontact direct aan boord van het voertuig voorzien. Vaak moet je het apparaat echter rechtstreeks op de externe laadpoort van het voertuig aan te sluiten. Dat is het geval met MG: een in een etui geleverd accessoire wordt in de laadpoort gestoken en heeft aan het andere uiteinde de vorm van een stekkerblok.

'Beperkt' vermogen

Afhankelijk van het voertuig varieert het toegestane maximumvermogen. Op de Kia EV6 en Hyundai Ioniq 5 kan bijvoorbeeld tot 3.600 W afgetapt worden. In het geval van onze MG5 moeten we het doen met 2.200 W. Dit kan heel praktisch zijn als ver weg van alles elektriciteit nodig hebt...

Test nummer 1: de laptop

Zo kan je bijvoorbeeld de batterij van je camera opladen op vakantie of je laptop van stroom voorzien als je op verplaatsing bent voor het werk. Concreet wordt het V2L-accessoire in de oplaadpoort van het voertuig gestoken, de stekker van de computer wordt in het stopcontact en dan kies je voor het "ontladen" van de batterij van het voertuig via het aanraakscherm. Omdat de voeding van de laptop slechts 65 W vraagt, werkt het uiteraard zonder probleem...

Voor de veiligheid kan je trouwens een limiet instellen voor de ontlading van de batterij van de auto, om zeker te zijn dat je nog genoeg elektronen in de batterij van je auto hebt om weg te rijden... Maar gezien de batterijcapaciteit heb je genoeg marge. Met een 83% volle batterij en een ontladingslimiet van 50% kondigde onze MG5 ‘Long range’ (61,1 kWh) aan dat we de computer 17 uur konden laten opladen.

Praktisch gezien hadden we voor dit soort gebruik graag een 220 volt stopcontact rechtstreeks in het interieur gehad (zoals bijvoorbeeld in de Hyundai Ioniq 5 het geval is). Gelukkig scheen de zon tijdens ons kleine experiment, maar het is moeilijk voor te stellen dat we de stekkerdoos buiten in de regen aangekoppeld laten, met onze computerkabel door een halfopen raam…

Test nummer 2: het klopboor

Dit is minder een probleem als je een handgereedschap gebruikt voor klussen buitenshuis... De technische fiche van onze klopboormachine vermeldt dat hij een vermogen heeft van 750 W. En ook in dit geval werkte de voeding zonder problemen, zelfs na verschillende intensieve tests.

Test nummer 3: de waterkoker

Omdat de MG5 uitgerust is met dakdragers, hadden we onze nomadische kampeerervaring met een daktent kunnen overdoen. De V2L functie zou heel praktisch geweest zijn om 's morgens koffie te zetten of een thee te maken! Met dit soort apparaat zitten we echter dicht bij de door de MG5 toegestane limiet, want onze waterkoker kondigt een vermogensbereik tussen 1.850 en 2.200 W aan.

De test was echter net zo overtuigend: het water kookte binnen een paar minuten. Het enige verschil met onze zuinigere verbruikers is dat de geschatte gebruiksduur van de auto met dezelfde gebruikslimiet daalde tot iets minder dan 8 uur. Maar ook zo blijft er nog genoeg tijd over om heel wat liters water te koken…


Advertentie
Advertentie
Advertentie