Rivian had het al aangekondigd, en de R2 is op 7 maart eindelijk voorgesteld in Los Angeles. De tweede SUV van het Amerikaanse merk is een soort mini-R1S en meet 4,72 m lang, 1,90 m breed en 1,70 m hoog. Ter vergelijking: dat is ongeveer 3 cm korter, 2 cm smaller en 8 cm hoger dan een Tesla Model Y. De Rivian R2 geniet echter van een grotere wielbasis van 2,94 m. Er zou dus geen gebrek aan ruimte moeten zijn aan boord.

Slimme Rivian R2

De R2 biedt niet enkel veel zitruimte op de achterbank, maar zou ook een grote koffer moeten bieden, en dat zowel achteraan als aan de voorkant. Net als zijn grote broers heeft het model namelijk een grote laadruimte onder de 'motorkap' zitten. Eenmaal terug aan boord kunnen alle zetels worden neergeklapt, inclusief de voorzetels, om lange spullen te vervoeren, maar ook om te kamperen in het interieur! En alsof dat nog niet genoeg is, kan je ook de achterruit naar beneden doen om voorwerpen te laten uitsteken of om gemakkelijker iets in de koffer te steken. Rivian heeft echter nog niets gezegd over het exacte volume van deze verschillende laadruimtes. Wat RJ Scaringe, CEO van de constructeur, wel heeft bekendgemaakt, zijn de technische details van het model.



Tot 550 km autonomie en vanaf 45.000 dollar

De Rivian R2 zal verkrijgbaar zijn met drie motorisaties: achterwielaandrijving, twee motoren en drie motoren, met in het geval van die laatste een sprint van 0 tot 100 km/u in amper 3,2 seconden. Er komen ook twee batterijgroottes. Het grootste pakket moet de R2 in staat brengen om meer dan 550 km autonomie te halen, terwijl het kleinere pakket tot 430 km zal kunnen afleggen op een volle batterij. Opladen zou minder dan een halfuur moeten duren om van 10 tot 80% te gaan aan een snellader. Het Amerikaanse merk heeft het ook nog over de prijzen gehad, en kondigde aan dat de goedkoopste R2 in de VS zou beginnen bij ongeveer 45.000 dollar.

Rivian R3 en R3X

Een grotere verrassing kwam aan het einde van de voorstelling van de R2, wanneer RJ Scaringe het kleine broertje van de SUV aankondigde: de R3! Deze kleine crossover wordt op hetzelfde platform van de R2 gebouwd en neemt ook de stijlkenmerken van het merk over. De R3 moet nog betaalbaarder worden en krijgt dezelfde batterijen als de R2, waarmee hij ook een autonomie van 550 km moet kunnen halen. En dat is nog niet alles, want RJ Scaringe onthulde ook de sportievere versie van het model: de R3X. Deze versie is uitgerust met drie elektromotoren en zou ook tot 550 km per laadbeurt kunnen rijden.

Officieel naar Europa!

Het laatste goede nieuws is dat de R2, R3 en R3X officieel naar Europa komen, maar helaas nog niet direct... De eerste R2's zullen pas vanaf 2026 worden geleverd in de Verenigde Staten, gevolgd door de R3, met daarna de R3X. Aan onze kant van de Atlantische Oceaan kondigen de verschillende regionale websites van de constructeur een lancering in 2027 aan voor de R2. We kunnen ons dus inbeelden dat de R3 pas in 2028 naar Europa komt, en de R3X misschien pas in 2029. Geduld is een schone deugd, zullen we maar zeggen... Laten we in ieder geval hopen dat de R2 en R3 het wachten waard zijn!

?