Herinner je je nog de Aero Sport Lounge conceptcar die DS meebracht naar het autosalon van Genève in 2020? Onze spionagefotografen hebben net de eerste definitieve interpretatie van het model gespot in het noorden van Zweden. Een model dat het nieuwe elektrische vlaggenschip zou moeten worden van het Franse premiummerk van Stellantis.

Crossover

Deze toekomstige grote SUV-coupé, die zelfs naar misschien eerder als crossover geklasseerd kan worden op basis van deze eeste beelden, zou als DS 8 door het leven moeten gaan. Het toekomstige model van ongeveer 4,80 m lang zou daarmee tussen de SUV DS 7 (4,59 m) en de grote berline DS 9 (4,93 m) in het gamma van DS geplaatst moeten worden. Stellantis heeft in ieder geval al bevestigd dat het STLA Medium-platform, dat als ruggengraat van dit nieuwe model zal dienen, in staat is om carrosserieën met een lengte tot 4,9 m te ondersteunen.

STLA Medium

Deze DS 8 zou dus de technische basis van de Peugeot e-3008 moeten overnemen. Net als die laatste moet het model dus kunnen rekenen op een batterij van 98 kWh in zijn topversie. Daarmee moet het mogelijk worden om een royale actieradius van zo'n 700 km te bieden in de versie met het grootste rijbereik. Om zijn premiumstatus te bevestigen, en om te kunnen concurreren met de Duitse merken, zou deze DS 8 ook de 'Dual Motor'-versie van zijn neef uit Sochaux moeten krijgen, met daarmee vierwielaandrijving en een vermogen van minstens 240 kW/320 pk.



Verwacht in 2025

De productieversie van deze DS 8 zou nog voor eind 2024 voorgesteld worden, met een commerciële lancering ergens begin 2025. De DS 8, of DS Aero Sport, wordt geproduceerd in de Italiaanse fabriek van Stellantis, in Melfi.

?