Na een lange teasercampagne stelt Skoda eindelijk officieel zijn nieuwe Elroq voor! En we kunnen meteen bevestigen dat hij alles in huis heeft om potten te breken op de markt van de elektrische SUV’s. Maar dat wisten we natuurlijk al op het moment dat we konden rijden met een toen nog gecamoufleerd ontwikkelingsmodel.
Als kleine broertje van de Enyaq is de Skoda Elroq 4,488 meter lang, 1,884 meter breed en 1,654 meter hoog. 16,1 cm korter dan zijn grote broer dus, en 9,8 cm langer dan zijn broertje met verbrandingsmotor, de Karoq. De nieuwkomer in het gamma van de Tsjechische autobouwer is ook de eerste die kan uitpakken met de nieuwe ‘Modern Solid’ designtaal van het merk.
Net als in de Enyaq vind je binnen in de Skoda Elroq een kleine digitale instrumentencluster en een groot centraal infotainmentscherm met een diameter van 13 duim, en dat al vanaf het basisuitrustingsniveau. Fysieke knoppen voor de bediening van de klimaatregeling, zoals in de Superb en de Kodiaq, die vind je hier niet. De Elroq staat net als zijn grote elektrische broer op het MEB-onderstel, met een genereuze wielbasis van 2,766 meter. De ruimte achterin is dus royaal, terwijl de Elroq 470 tot 1.580 liter aan koffervolume biedt. Daarbovenop krijg je ook nog een reeks ‘Simply Clever’-extra’s, met tot 48 liter extra opbergruimte verspreid doorheen het interieur. Dat moet het gebrek aan extra opbergruimte onder de motorkap goedmaken.
Van 370 tot meer dan 560 km rijbereik
Skoda biedt bij de lancering van de Elroq de keuze uit vier aandrijflijnen. De instapper is de ‘50’, met een batterijpakket van 55 kWh in combinatie met een 125 kW (170 pk) en 310 Nm sterke elektromotor op de achteras. Die combinatie is goed voor een rijbereik tot 370 km. De Elroq 60 krijgt dan weer een batterij met een capaciteit van 63 kWh en een 150 kW (204 pk) en 545 Nm sterke motor op de achteras, goed voor een rijbereik tot 400 km. De achterwielaangedreven ‘85’-uitvoering van de Tsjechische elektrische SUV heeft een vermogen van 210 kW (286 pk) en 545 Nm koppel om mee te spelen, en een batterij met een capaciteit van 82 kWh, goed voor een rijbereik tot 560 km! Als enige vierwielaangedreven variant biedt de tweemotorige en 220 kW (299 pk) sterke Elroq 85X hetzelfde rijbereik, maar je kan hem pas vanaf volgend jaar bestellen. De 85 kWh batterij is in 28 minuten opgeladen van 10 tot 80 % dankzij een laadvermogen tot 175 kW. De varianten met een batterijpakket van 60 of 55 kWh doen er 25 minuten over, dankzij een oplaadvermogen dat beperkt is tot respectievelijk 165 en 145 kW.
De vanafprijs van de Skoda Elroq bedraagt amper € 33.900!
Geen grote geheimen op technisch vlak, dankzij onze eerdere kennismaking met het nieuwe model. Het grote nieuws is dat we nu ook de prijzen kennen. En die starten voor de Skoda Elroq aan ‘amper’ € 33.900! En dat betekent dat de nieuwe elektrische SUV van het Tsjechische merk op heel wat markten zowat hetzelfde prijskaartje krijgt als zijn tegenhanger met verbrandingsmotor, de Karoq. De eerste exemplaren van de Skoda Elroq worden in het eerste kwartaal van 2025 geleverd.