Na de Kodiaq, Superb, Kamiq en Scala is het aan de Skoda Octavia om een (kleine) schoonheidskuur te ontvangen. De bestseller van het Tsjechische merk wordt daarmee 9 mm langer en geniet onder meer van een hertekende grille. Die sluit nu ook beter aan bij de nieuwe LED-matrixkoplampen die te zien zijn op het model. Lichtblokken die eveneens een opgefriste lichtsignatuur krijgen, en dat zowel voor- als achteraan.
ChatGPT en een groter scherm voor de Skoda Octavia
Aan boord krijgt de Octavia, naast enkele nieuwe bekledingsopties, standaard een centraal aanraakscherm van 10 inch, en optioneel eentje van 13 inch dat binnenkort ChatGPT gebruikt om de stemassistent van het merk (Laura) te versterken. De Tsjechische middenklasser krijgt ook enkele nieuwe 'Simply Clever'-accessoires, zoals een handig opbergvak tussen de achterzetels om kleine spullen en drinkflesjes van de passagiers op de achterbank in op te bergen.
Nog steeds op benzine en diesel
De gefacelifte Octavia geniet van maar liefst 8 verschillende aandrijflijnen. Op benzine is er om te beginnen een 1,5 liter-viercilinder van 115 pk en 220 Nm, of met 150 pk en 250 Nm. Beide vermogensversies kunnen gekoppeld worden aan zowel een manuele zesversnellingsbak als aan een 7-trapsautomaat met dubbele koppeling en een milde hybridisering op 48 V. De Octavia kan ook worden uitgerust met een 2.0 TSI die zijn 204 pk en 320 Nm verdeelt onder de vier wielen, al is deze motor er pas vanaf 2025. Op diesel is er enkel een 2.0 TDI als optie. Die is beperkt tot 115 pk en 300 Nm als je hem koppelt aan een manuele zesbak, maar kan ook 150 pk en 360 Nm leveren met een DSG-automaat met 7 versnellingen. Maar dat is nog niet alles...
20 pk extra voor sportievere Octavia RS
De Skoda Octavia RS is namelijk ook nog steeds van de partij! De sportversie is echter alleen nog maar te krijgen met dezelfde 2 liter-viercilinder op benzine als in de Golf GTI. Een motor die 20 pk heeft gewonnen voor een totaal van 265 pk en 370 Nm. Deze cavalerie wordt afgevuurd op de voorwielen van de Tsjech via een 7-traps DSG met een elektronisch sperdifferentieel. En naast deze vermogensboost geniet de Octavia RS ook van een nieuwe uitlaat met een sportiever geluid.