Een Amerikaanse verkeersveiligheidsstudie heeft zich niet enkel op Tesla gericht, maar ook op de evolutie van rijhulpsystemen in het algemeen.

Advertentie
Advertentie

De website iSeeCars heeft onlangs het aantal dodelijke ongevallen in de Verenigde Staten tussen 2017 en 2022 vergeleken met het gemiddelde aantal kilometers dat de betrokken automodellen hebben afgelegd. Daarmee werden maar liefst 8 miljoen voertuigen uitgebreid geanalyseerd! Helaas voor Tesla blijkt dat hun modellen veel vaker betrokken zijn bij dit soort ongevallen dan andere merken.

Advertentie
Advertentie

Tesla's zijn veilig, maar ook vaker betrokken bij dodelijke ongevallen...

Zijn Tesla’s dan gevaarlijker dan andere auto’s? Dat hangt jammer genoeg af van hoe je het bekijkt... De Model Y en Model S werden bijvoorbeeld in 2022 door EuroNCAP uitgeroepen tot de veiligste auto’s in hun categorie. Ook het Amerikaanse Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) deelde deze mening. Toch toont de studie van iSeeCars aan dat de Amerikaanse elektrische SUV vijf keer vaker betrokken is bij een dodelijk ongeval dan de gemiddelde auto. Voor de Model S is dit twee keer vaker dan gemiddeld. Hoewel geen van beide modellen de top drie haalt – die bestaat uit de Hyundai Venue, Honda CR-V (gedeelde tweede plaats met de Porsche 911) en de Chevrolet Corvette – staat Tesla wel op de eerste plaats als merk, met een percentage van dodelijke ongevallen dat twee keer hoger ligt dan gemiddeld. Maar hoe komt dat?

De aandacht van de bestuurder is doorslaggevend

Volgens iSeeCars, dat de studie uitvoerde, zijn Tesla-bestuurders veel vatbaarder voor afleiding, wat verklaart waarom zij in de Verenigde Staten vaker betrokken zijn bij een dodelijk ongeval. De Amerikaanse website wijst met name naar de ‘Autopilot’ van Tesla, die afleiding achter het stuur zou vergemakkelijken. Tesla-bestuurders vertrouwen vaak te veel op de rijhulpsystemen van het Amerikaanse merk, maar dit geldt ook in het algemeen voor moderne rijhulpen. Karl Brauer, expert bij iSeeCars, benadrukt: “Hoewel moderne auto’s veiliger zijn dan ooit, blijft de belangrijkste veiligheidsfactor het voorkomen van botsingen. En de grootste factor in het voorkomen van aanrijdingen is het gedrag van de bestuurder.”

Advertentie
Advertentie