Alfa Romeo maakte indruk met de presentatie van zijn nieuwe Giulia. Deze gespierde berline geeft het merk eindelijk de adelbrieven terug die het kwijt was geraakt: afwerkingskwaliteit, achterwielaandrijving, topmotoren, een geslaagde lijn en dito technologie. Daar komt nog bij dat de constructeur het nieuwe model voorstelde in zijn topversie: de Quadrifoglio Verde, aangedreven door een V6 van Ferrari-origine met 510 pk. Met zulke argumenten mag de Duitse concurrentie op zijn hoede zijn…

Eindelijk diesel

Gelukkig beperkte Alfa Romeo het motoraanbod niet tot deze ene versie. De constructeur kondigde al snel een palet aan van tweeliter viercilinders op benzine en 2.2 viercilinders op diesel. De vermogens schommelen tussen 136 en 280 pk.

Onweerstaanbaar

Voor we daar verder op ingaan, kijken we eerst even naar de buitenkant. Die ziet er onweerstaanbaar uit: klassieke proporties, maar een agressieve schoonheid en heel wat charme. De Giulia is op alle vlakken sensueel.

Binnenin

In het interieur maken de kwaliteit en de afwerking een sprong vooruit. De Duitsers doen nog steeds beter, maar de kloof wordt aanzienlijk kleiner. De materialen en de mogelijke combinaties geven klasse aan het interieur, maar het is misschien niet zo warm als verwacht. De ergonomie is vrij van kritiek, de interieurruimte minder: de passagiers vooraan hebben geen reden tot klagen, maar de achterpassagiers zitten veel krapper, vooral qua hoofdruimte. Voor hen zal de reis iets minder aangenaam zijn: er zijn nog altijd heel wat plastics, en een armsteun ontbreekt verrassend genoeg.

Praktisch?

Deze Alfa zal de grote menigte niet verleiden met zijn praktische aspecten of met zijn interieurruimte. Bovendien kan de kofferinhoud (480 liter) niet worden uitgebreid, want de achterbank is niet neerklapbaar. Bijzonder jammer, want een break komt er concreet nog niet aan.

Technisch

Ons testmodel beschikte over een 2.2 viercilinder turbodiesel met 180 pk en 450 Nm, dat via een achttrapsautomaat naar de achterwielen wordt gestuurd. Andere configuraties zijn uiteraard ook mogelijk. Met dat vermogen zet ons model geweldige prestaties neer: 0-100 km/u in 7,5 seconden. Beter nog: zelfs wanneer je hem volop aanspreekt, blijft de diesel discreet. Wil je muziek uit de uitlaat, dan moet je voor de V6 op benzine gaan. De ZF-automaat is briljant: alert, intelligent, soepel en zacht. Hij doet zijn werk perfect.

Uitstekend chassis

De dynamische kwaliteiten van een auto zijn tegenwoordig soms nog maar weinig van belang. Tussen een overbevolkte snelweg en een verzadigd stadscentrum, waar kan je nog rijplezier beleven? Achter het stuur van de Giulia! De kleinste bocht zet het geweldige potentieel van het chassis meteen in de kijker: het is snedig en evenwichtig. Het stuur is misschien iets te licht, maar precies en aangenaam in de bediening.

In dat opzicht geeft de Giulia de meeste voldoening. Het weggedrag spoort zowat steeds aan tot meer. Een schot in de roos dus. We vinden zelfs dat hij het beste weggedrag in dit segment heeft. Het ESP kan voor onze sportieve vrienden niet worden uitgeschakeld. Maar de natuurlijke aandrijving is op alle vlakken uitstekend.

Lange afstanden?

Alfa Romeo bouwde een van de beste chassis van dit moment, maar dat ging niet te(veel) ten koste van het comfort. De demping blijft dus voldoende toegeeflijk, hoewel het compromis voor sommigen wat stevig zal aanvoelen. De geluiddemping is bijzonder goed: op de snelweg hoef je je stem dus absoluut niet te verheffen.

Technologie

Alfa Romeo wilde uiteraard geen compromissen sluiten en voorzag zijn Giulia met een volledige uitrusting: adaptieve snelheidsregelaar, aanrijdingswaarschuwing, voetgangerherkenning, 8,8-duims multimediasysteem met volledige smartphone-integratie (CarPlay en Android Auto), verschillende rijmodi (volgens Alfa’s DNA-principe),…

Maar is het echt zo volledig? Niet helemaal. Vergeleken met sommige rivalen hinkt de Giulia lichtjes achterop: er is namelijk geen spoor van een fileassistent of apps op het multimediasysteem (nieuws, weer, conciërgedienst,…) zoals bij de Duitse premiumconstructeurs het geval is.

Prijs

De Giulia begint vanaf € 31.990. Voor die prijs komt hij met een 2.2 diesel van 136 pk. Onze versie van 180 pk met automaat begint dan weer vanaf € 38.000. Dat is de prijs van een BMW 320dA, maar die heeft een karigere standaarduitrusting. De uitrusting hier is degelijk, en omvat al vanaf het laagste uitrustingsniveau automatische klimaatregeling met twee zones, een regen- en lichtsensor, 16-duimsvelgen,… Maar je gaat beter naar de uitrustingsversie “Super”, die over meer items beschikt die bij de auto passen: snelheidsregelaar, een interieur in stof en leder, 17-duimsvelgen en enkele rijhulpsystemen.

Besluit

Nee, de Giulia is niet perfect. Op praktisch vlak laat de Italiaan nog te wensen over. De Duitse berlines staan technologisch en qua afwerking nog een stapje hoger. Maar je koopt een auto ook met je hart. En met die subjectieve redenen (weggedrag en algemene stijl) kan de Alfa Romeo het Duitse trio aan het wankelen brengen. Je wilt er hem zijn gebreken voor vergeven en gewoon blijven rijden. En in de huidige automobiele context is dat een glansrijke overwinning.