Sinds het met de wedergeboorte van de A110 ‘berlinette’ opnieuw een plek kreeg in de spotlights, gaat Alpine door het leven met dit ene model. Een situatie die ingrijpend zal veranderen in de toekomst, aangezien Alpine de gefaseerde lancering van drie elektrische modellen (waaronder een SUV…) al heeft bevestigd, en dat vanaf volgend jaar.
Circuitmodel, gehomologeerd voor de openbare weg
Sinds de update die de A110 vorig jaar kreeg, is hij verkrijgbaar in drie versies met elk een ander karakter: de wendbare A110, de ‘comfortabele’ A110 GT en de sportieve A110 S. Nu komt daar nog een nieuw familielid bij: de A110 R, een bolide die gemaakt is voor de meest veeleisende klanten. Het ‘circuitmodel’ van de bende, al is hij wel gehomologeerd voor gebruik op de openbare weg.
Het hart van de ‘S’ in een aangescherpte verpakking
Alpine raakte voor deze nieuwe versie niet aan de aandrijflijn. De 300 pk en 340 Nm sterke versie van de 1,8 liter grote turbo viercilinder uit de A110 S en GT blijft behouden. Zou de 7-versnellingsbak met dubbele koppeling (ook overgenomen) niet veel meer aankunnen? Hoe dan ook, in plaats van het vermogen op te drijven, koos Alpine ervoor om de andere weg op te gaan om ervoor te zorgen dat de gewicht/vermogen-verhouding van zijn sportwagen kon worden verbeterd.
-34 kg
Maar overtollige kilo's wegwerken bij een model dat het op dat vlak al uitstekend doet, is geen sinecure! Een Alpine A 110 S weegt op zich al maar net iets meer dan 1.100 kg. En dat is vandaag de dag een hele prestatie! Door de geluidsisolatie in de motorruimte te verwijderen, samen met een aantal 'accessoires' zoals de elektronisch gestuurde klep in de uitlaat in de uitlaat, de centrale achteruitkijkspiegel (die toch nutteloos is geworden, daarop komen we later nog terug), de gordels (standaard vervangen door een harnas) en vooral een doorgedreven koolstofvezeldieet voor de A110, is het ontwikkelingsteam erin geslaagd om 34 kg te besparen ten opzichte van de 'S'.
Genoeg om het gewicht van de A110 R in rijklare toestand te verlagen tot 1.082 kg, met als gevolg een gewicht/vermogen-verhouding van 3,6 kg/pk! Deze afgetrainde A110 duikt daardoor onder de grens van de 4 seconden voor de traditionele 0 naar 100-sprint (3,9 seconden). Ook de kilometer met staande start is nu in minder dan 22 seconden (21,9 seconden) achter de rug. Cijfers die op papier al het beste doen vermoeden!
'Tokyo Drift'
Maar voordat we dat allemaal gaan checken op het circuit, kunnen we niet om het feit heen dat deze koolstofvezelkuur ook een nieuwe look voor de 'berlinette' met zich meebrengt. En eerlijk: zijn 'Tokyo Drift'-kantje ligt ons iets minder dan het sobere classicisme van de 'eenvoudige' A110. Maar ieder zijn ding. Deze 'R' krijgt een motorkap en een achterruit (ondoorzichtig, vandaar dat de achteruitkijkspiegel niet meer nodig is) in koolstofvezel en ook standaard koolstofvezel kuipzetels van Sabelt. Tot slot zorgen ook de volledig uit koolstofvezel vervaardigde velgen (uiterst zeldzaam in de auto-industrie) alleen al voor een besparing van 12,5 kg. En dat op het onafgeveerd gewicht, wat altijd een goede zaak is om de dynamiek te bevorderen.
Aerodynamisch
Naast het gewicht concentreerde Alpine zich ook op de aerodynamica om de prestaties van deze radicale A110 te verbeteren. De voor- en achterwielen krijgen bijvoorbeeld een ander ontwerp. De voorwielen, met een 'luchtiger' design, zijn bedoeld om de koeling van de remmen te verbeteren. De achterwielen, bijna volledig gesloten, verminderen dan weer de luchtweerstand. De A110 R krijgt ook specifieke aerodynamische addenda uit koolstofvezel (splitter, sideskirts, diffuser, enz.) en de van de ‘S’ overgenomen achterspoiler wordt op zwanenhalssteunen gemonteerd om hem te verhogen. Concreet zorgt dat bij de ‘R’ voor een 29 kg hogere neerwaartse druk achteraan in vergelijking met de A110 S met aerodynamische kit, terwijl de luchtweerstand met 5 % daalt om zo te zorgen voor een topsnelheid van 285 km/u.
Instelbare ophanging
De derde manier waarop Alpine de A110 aanpakte, bedoeld om hem meer op zijn gemak te doen voelen op het circuit, is wat de ophanging betreft. De ontwikkeling daarvan is opgebouwd rond de Michelin Pilot Sport Cup 2 semi-slick banden om er zo het maximum uit te halen. De antirolstangen zijn 10% stijver vooraan en 25% achteraan, terwijl ook de spiraalveren 10% stijver werden. Standaard is de Alpine A110 R voorzien van nieuwe instelbare dempers (van ZF).
De rijhoogte is met 10 mm verlaagd ten opzichte van die van de A110 S, maar kan indien nodig met nog eens 10 mm verlaagd worden voor circuitgebruik (idealiter met behulp van een brug, want de wielen moeten verwijderd worden). De schokdempers hebben ook een instelring waarmee de weerstand bij het in- en uitveren nauwkeurig kan gekozen worden in 20 clicks. Hierbij heb je genoeg aan een krik, want je hoeft de auto enkel wat op te krikken om via de wielkasten bij de instelringen te komen. Daardoor kan je tijdens een 'track day' in de pits makkelijk de afstelling wijzigen om je rondetijden te verbeteren.
En nu het circuit op!
Tot zover de voorstelling van het beest. Tijd om dat alles in de praktijk te testen! Eerst op het circuit, met een exemplaar dat in zijn laagste stand staat en met een eerder stevige afstelling (4/20 vooraan en 9/20 achteraan). Daarvoor hebben we het ‘Circuito del Jarama’ ter beschikking!
Dankzij de kuipzetels en de zespuntsgordel zitten we stevig vastgegespt. Op het circuit stellen we meteen vast dat 300 pk meer dan genoeg is om de lichte Franse auto weg te katapulteren. Maar terwijl de prestaties in rechte lijn allesbehalve teleurstellen, maakt vooral het gevoel van lichtheid dat deze A110 R op het circuit biedt het meest indruk! Hij danst met een verrassende behendigheid van het ene naar het andere apex, haalt indrukwekkende snelheden in lange bochten en vergeeft vooral ook kleine fouten, dankzij zijn geruststellende stabiliteit. Dit alles met behoud van een bijzonder responsieve voortrein, zelfs wanneer die stevig belast wordt. Goede punten krijgen ook de remmen: zelfs na meerdere ronden aan een stevig tempo vertonen ze niet de minste tekenen van fading. Het voordeel van een lichte auto!
(Bijna) normaal bruikbaar
Kortom, op het circuit is deze A 110 R een echt speeltje. Je kan er echt alles mee doen wat je wil. Maar zorgt deze ‘R’ anderzijds niet voor teveel beperkingen bij het gebruik op de openbare weg?
In dat geval moet je, ook al zijn de kuipzetels comfortabel, rekening houden met het harnas dat niet altijd even praktisch is in het gebruik (probeer maar eens naar voor te buigen op een blinde kruising om een beter zicht te krijgen op het verkeer bijvoorbeeld). Daarnaast zorgt ook de ondoorzichtige achterruit voor wat ongemakken (ook al is een achteruitrijcamera standaard)
Anderzijds vonden we de het ophangingscompromis bij het model met de standaard rijhoogte en gemiddelde demperstand (10/20 voor- en achteraan) tijdens de testrit op de openbare weg wel doeltreffend. Nog een voordeel van lichtheid... Je zit niet opgescheept met een keiharde sportwagen. Natuurlijk blijft de algemene typering wel steviger dan die van een A110, maar voor een sportwagen gemaakt voor op het circuit is het compromis bijzonder acceptabel.
Op een verlaten bochtige bergweg hebben we ons uitstekend geamuseerd (onze copiloot was uiteindelijk heel blij met zijn zespuntsgordel om te voorkomen dat hij teveel werd heen en weer geslingerd!). Het plezier om de zweep te leggen op deze ‘R’ is daarbij anders dan bij een 'basic' A110. Want terwijl die laatste weet te verleiden met zijn dansneigingen en lastwissels omwille van zijn eerder flexibele afstelling, geeft de ‘R’ blijk van een ongelooflijke efficiëntie. Hij verandert met chirurgische precisie van richting en onderdrukt zo goed als alle rolneigingen. En dat alles terwijl hij nauwkeurige en natuurlijk aanvoelende bedieningselementen (stuur, remmen) biedt en niet gaat stuiteren op hobbelige wegen. Ook de grip van de banden (als ze eenmaal opgewarmd zijn toch) is ongelooflijk. Zelfs bij een stevig tempo kwamen we nooit in de buurt van de limieten van deze ballerina...
Het enige minpuntje is dat we de peddels achter het stuurwiel liever wat groter hadden gezien, om ze op die manier in een aantal bochten beter te kunnen bedienen.
Hoeveel kost hij?
Aan al die kwaliteiten (en al dat koolstofvezel!) hangt helaas wel een prijskaartje. In zijn 'R'-versie laat de Alpine A110 de psychologische grens van de 100.000 euro achter zich: € 105.000! Reken op nog eens € 6.050 als je wil gaan voor de aan deze uitvoering voorbehouden ‘Blue Racing Mat’ lakkleur... Kortom, een stevige meerprijs ten opzichte van een A110 S (€ 74.750). En vergeet niet de sowieso al leuke 'basic' A110 met zijn prijskaartje vanaf € 62.700... Al krijg je hier wel een genummerd plaatje op de middenconsole. Toch lijkt dat de kenners niet af te schrikken. Alpine heeft de hele productiecapaciteit van zijn A110 R voor 2023 al verkocht...
Ons verdict
We vreesden een beetje dat de A110 karikaturaal zou worden in zijn ‘R’-versie. Maar we zijn gerustgesteld. Hij danst dan wel niet meer even gewillig, maar knalt wel van bocht naar bocht met zo’n lichtheid dat het een indrukwekkende balletvoorstelling blijft. En hij wordt vooral ook veel efficiënter! Een ‘chronojager’ die ons eraan doet herinneren in welke mate het ‘light is right’-idee op alle vlakken voordelen biedt: accelereren, remmen, lastwissels, bandenslijtage, verbruik, enz. Alleen nadert Alpine met dit prijsniveau natuurlijk wel veel prestigieuzere merken...