De eerste vraag die je je kunt stellen is: waarom? Simpelweg omdat de constructeur vindt dat de wereld ecologisch, economisch en sociaal sterk aan het veranderen is. Tijd dus voor een auto met een andere ‘smaak’. Een gewaagde zet als je de huidige markt van elektrische stadswagens bekijkt, die heel beperkte volumes haalt. Kan BMW het tij in zijn eentje keren?

Beginnen bij het begin

Alles start bij de productieketen. Om een voorbeeld te stellen, gebruikt die alleen duurzame energie van windturbines. Natuurlijke of gerecycleerde materialen kregen de voorkeur in het interieur: eucalyptushout, natuurlijk leder, kenafvezels, … Een groene jongen met andere woorden.

Presentatie

De i3 lijkt op niets wat we al kennen en zeker niet op een traditionele BMW. De structuur uit koolstofvezel staat op een aluminium platform om stevig en vooral licht te zijn. De i3 heeft vier deuren, waarvan de achterste twee openen in de omgekeerde richting, maar is niet groot: minder dan 4 meter lang, 1,78 meter breed en 1,58 meter hoog. Een echte stadswagen.

Interieur

Binnenin heerst een zensfeer: twee kleurenschermen bovenaan de boordplank, een stuurwiel met twee spaken, een vlakke vloer en dat is het ongeveer. De materiaalkeuze doet denken aan Ikea-meubels, wat ons zeker niet tegenvalt.

Het interieur biedt plaats aan vier personen en achterin kunnen zelfs twee (niet te grote) volwassenen zitten. Vergeet echter de vijfde plaats: de i3 is een strikte vierzitter. In de koffer blijkt dat dit vooral een stadswagen is: de ruimte is regelmatig maar beperkt en de tildrempel ligt hoog.

Hoe werkt de aandrijving?

Het is niet zo ingewikkeld: een elektrische motor drijft de achterwielen aan en doet dat heel vlot dankzij 250 Nm koppel en 170 paarden. 0 tot 100 km/u haalt hij in 7,9 seconden. Er is geen versnellingsbak, wel een (optionele) range extender die de autonomie vergroot. Het gaat om een kleine verbrandingsmotor uit de wereld van de tweewielers: een tweecilinder met 647 cc.

Zonder inspanning

De eerste meters vergen wat gewenning: om de lithium-ionbatterijen zo goed mogelijk op te laden, maximaliseerde BMW de motorrem. Die is verrassend sterk: licht jouw voet van het gaspedaal en de i3 vertraagt voldoende om, naargelang de omstandigheden, de remlichten te doen branden. Voorts rijdt hij in stilte en met veel kracht. De i3 blijft een BMW die dynamisch wil rijden.

Simpel

Zodra je die krachtige ‘motorrem’ gewoon bent, rijdt de i3 als een fiets, met een zeer direct stuur (opgelet op de autosnelweg), een buitengewone wendbaarheid in de stad, verbluffende hernemingen bij lage snelheden en een uitstekend weggedrag, ondanks de banden zo breed als een voet.

We betreuren de vrij harde ophanging, maar positief zijn de stilte binnenin, de verbaasde blikken van voorbijgangers en de ongelooflijke multimediamogelijkheden. Het navigatiesysteem toont hoever je nog geraakt en waar je de batterijen kunt opladen.

Range extender

Zodra de batterij minder dan 75 procent geladen is, kun je het elektrische laadniveau behouden door in het labyrint van menu’s de functie ‘range extender’ te selecteren. Die maakt de tweecilindermotor wakker die een autonomie van meer dan 150 km verzekert. We hadden op meer gehoopt, maar BMW beperkt de brandstoftank tot slechts negen liter.

Deze optie geeft je meer vrijheid en maakt het mogelijk om iets langere trajecten af te leggen. Geen energie meer in de batterijen en geen stopcontact in de buurt? Vul de brandstoftank en je bent weer vertrokken. Ander goed nieuws: de kleine motor draait stil, vooral op de autosnelweg. Soms vraag je je af of de motor wel werkt.

Autonomie

Om de actieradius te vergroten kies je de Eco Pro- of (nog beter) de Eco Pro+-modus, die de prestaties en de klimaatregeling beïnvloeden. BMW kondigt een bereik ban 300 km aan en dat is haalbaar.

Op lange snelwegtrajecten kun je de stand Range Extender selecteren om genoeg elektrische autonomie over te houden in de stad. Het is perfect mogelijk om zonder veel moeite 150 km te rijden zonder een druppel brandstof te verbruiken. Jouw verbruik hangt rechtstreeks af van jouw gebruik: stadsverkeer en een lichte voet (goed) of autosnelweg en een zware voet (niet goed).

Opladen

Een eenvoudig stopcontact volstaat om de i3 op te laden (8 uren voor 80 procent), maar een i-Wallbox versnelt dat proces (6 uren in plaats van 8). Een krachtiger publiek laadpunt klaart de klus zelfs in een halfuur (nog altijd voor 80 procent). Het zijn de tien eerste en de tien laatste procenten die het meeste tijd vragen.

Prijzen

Toptechnologie en -materialen hebben hun prijs: de i3 start bij 35.500 euro. Een stevig bedrag voor een stadswagen. De range extender kost 4.490 euro extra. BMW biedt ook twee afwerkingen: standaard en (voor 2.000 euro meer) Advanced. Fiscaal is het allemaal wel interessant, maar in de versie met range extender stijgt de CO2-uitstoot van 0 tot 13 g/km.

Onder de noemer ‘360° Electric’ biedt BMW een hele reeks diensten die het ‘i-leven’ vergemakkelijken: installatie van de i-Wallbox thuis, een betaalkaart ChargeNow voor verschillende netwerken van laadpunten, verhuur van BMW’s met een klassieke verbrandingsmotor, bijstand de klok rond, …

Conclusie

De prijs ligt erg hoog voor een stadswagen. Maar dit is geen gewone stadswagen. BMW betreedt de markt van de elektrische wagens en steekt er met kop en schouders bovenuit. Het Duitse merk zet je aan om de stap te wagen naar de auto van morgen. De i3 is heel leuk om te besturen en er valt gemakkelijk mee te leven dankzij de range extender, die je bewuster doet rijden en antwoord biedt op het gebrek aan infrastructuur in België.