202002061127151peugeot2008testdrive1119tc327.jpg

Zoals de meerderheid van de Europese constructeurs werkt Peugeot keihard om zijn CO2-uitstoot te verminderen. Dat gebeurt uiteraard via elektrificatie van het gamma. Na het succes van de e-208 – die al goed is voor 27 procent van de bestellingen – krijgt de nieuwe cross-over 2008 dezelfde dosis elektronen.

202002061127192peugeot2008testdrive1119tc339.jpg

7 verschillen

Op het eerste gezicht is het niet eenvoudig om de elektrische variant te herkennen. We helpen je even: vooraan is het grote radiatorrooster voortaan in koetswerkkleur uitgevoerd, de verchroomde uitlaatpijpen zijn uit de achterbumper verdwenen en… dat is het. Voor de rest behoudt de 2008 zijn katachtige vormen zoals die zo die verankerd zitten in de huidige stijltaal van het Franse merk.

202002061127163peugeot2008testdrive1119tc355.jpg

Schaalvoordeel

Met zijn lengte van 4,3 meter is de 2008 een pak groter dan zijn stadswagenbroer 208. Nochtans staat hij op dezelfde basis: het nieuwe CMP-platform van de PSA-groep, dat vanaf het begin is bedacht om meerdere soorten aandrijflijnen te kunnen huisvesten. Deze nieuwe elektrische versie wordt met andere woorden geassembleerd op dezelfde productielijn als de diesel- of benzinevarianten.

202002061127164peugeot2008testdrive1119tc347.jpg

Stroomstoot

Uiteraard herneemt de e-2008 dezelfde elektrische aandrijflijn als de e-208, de Opel Corsa-E of de DS 3 Crossback E-Tense. Op de vooras zit dus een motor met 100 kW (136 pk) en een koppel van 260 Nm. Hij wordt gevoed door een batterij van 50 kWh die de SUV een theoretisch WLTP-rijbereik geeft van 320 kilometer.

202002061127165peugeot2008testdrive1119tc324.jpg

Met de schoenlepel

Het sleutelpunt van deze nieuwe e-2008 zit hem in de plaatsing van deze batterij. Ze zit namelijk onder de achterbank, onder een deel van de vloerplaat en in de middenconsole. Op die manier moet de variant op stroom geen enkele toegeving doen op de behoorlijk genereuze binnenruimte van de Franse cross-over, met uitzondering van een iets hogere vloer achterin. De koffer is ook niet gekrompen en slikt dus nog steeds 456 liter. Uitstekend nieuws!

202002061127176peugeot2008testdrive1119tc438.jpg
202002061127187peugeot2008testdrive1119tc435.jpg

In alle stilte

Op de weg blijkt de e-2008 even levendig als voordien, ondanks de ‘paar’ extra kilo (1.548 kilo). De cross-over laat zich echter vooral smaken om zijn werkingscomfort, dat wordt versterkt door de natuurlijke stilte van zijn elektromotor. Op ons (heel) korte testparcours van een veertigtal kilometer bleken de slingerende bergwegen van Noord-Spanje een nadeel voor het verbruik van de elektrische aandrijflijn, en dus ook voor het rijbereik. Gevolg: met een verbruik van 20 kWh/100 km beloofde ‘onze’ e-2008 een rijbereik van zo’n 250 kilometer.

202002061127188peugeot2008testdrive1119tc335.jpg

202002061127199peugeot2008testdrive1119tc338.jpg

De tol van het succes

In de catalogus staat deze nieuwe elektrische versie voor 36.000 euro voor de basisversie, wat 9.000 euro meer is dan de vergelijkbare benzinevariant. Die startprijs plaatst deze nieuwe e-2008 echter wel onder zijn rechtstreekse rivaal van Hyundai (Kona EV, 38.999 euro). Vergeet ook niet dat de kosten voor laden en onderhoud veel minder hoog zijn dan die voor een versie met verbrandingsmotor.

2020020611271910peugeot2008testdrive1119tc364.jpg

Ons verdict

Met zijn keuze voor een architectuur die meerdere energiebronnen kan huisvesten lijkt Peugeot (of eerder de hele PSA-groep) een schot in de roos te hebben geschoten. De nieuwe e-2008 is even bruikbaar, levendig en – vooral – ruim als de versies met een verbrandingsmotor. De stille werking en het comfort van de elektrische aandrijflijn (maar ook de hogere aankoopprijs) komen er bovenop.

2020020611271911peugeot2008testdrive1119tc359.jpg