De strategie van de VW-groep is grondig veranderd. Voortaan zijn technologische primeurs niet langer het voorrecht van Audi en Volkswagen, waarbij Skoda en Seat de minder verfijnde beproefde techniek moeten recycleren. Dat wordt duidelijk bevestigd door het nieuwe viertal dat tegelijk op de markt komt: de nieuwe VW Golf, Audi A3, Skoda Octavia en Seat Leon maken allemaal dezelfde technische sprong voorwaarts.
Licht aan de buitenkant…
Deze vier modellen delen hun technische basis (het MQB Evo-platform), motoren en technologie, maar krijgen wel elk heel verschillende koetswerken. In de Leon vertaalt zich dat vooral aan de achterkant met een behoorlijk schuine kont, maar ook in een heel uitgewerkte lichtsignatuur. ’s Nachts valt daar de lange rode lichtstrip achteraan op.
…En aan de binnenkant
De nieuwe Seat Leon houdt er ook van om zijn interieur vol leds te steken. Als optie licht een lijn de hele bovenkant van het dashboard uit. De kleur en intensiteit van dat licht zijn uiteraard instelbaar. Gelukkig maar, want ’s nachts op donkere wegeltjes, en dan vooral bij regen, kan deze lichtstrip in zijn helderste stand behoorlijk hinderlijk zijn voor het zicht.
Net zoals zijn neven kiest de nieuwe Leon ook voor een kaal dashboard door vooral in te zetten op schermen, aanraakvlakken en een geperfectioneerde spraaksturing. De technologische inhoud is dus indrukwekkend, maar het vergt wel enige gewenningstijd voor je deze tot in de puntjes verfijnde en chique techno-omgeving onder de knie hebt.
Elders beter?
Temeer omdat Seat nog verder gaat in zijn pad naar het schrappen van sneltoetsen dan Volkswagen. Zo is hier in tegenstelling tot in de Golf 8 geen enkele rechtstreekse knop om van de ene rijmodus naar de andere te gaan. Dat is spijtig omdat de Leon behoorlijk van gedaante verandert als je van Comfort naar Sport gaat, zeker met de gestuurde ophanging DCC. Maar omdat je moet navigeren door de menu’s van het scherm heb je algauw geen zin meer om van modus te gaan veranderen. Eigenlijk configureer je best gewoon de gepersonaliseerde modus naar je wensen om dan constant in Individual te rijden.
5 centimeter verandert alles
Aan boord heeft de Leon een goed afgewerkt interieur, met kwaliteitsvolle materialen en voldoende bergruimte. Goed nieuws: hij heeft niet dezelfde wielbasis als de Golf 8 (2.636 millimeter), maar gebruikt de moduleerbaarheid van zijn technische platform om ze uit te rekken tot 2.686 millimeter. Die 5 centimeter maken een wereld van verschil: de beschikbare knieruimte achterin lijkt hier veel genereuzer.
Qua koffer blijft de Leon daarentegen in de middenmoot van het segment steken en doet hij even goed als zijn Duitse neef met 380 liter. Bij het gebruik toont de koffer van de Seat zich echter minder toegankelijk door de hogere tildrempel en de lager liggende vloer.
Klinische efficiëntie
We testten de Seat Leon met zijn microhybride benzinemotor 1.5 eTSI 150 DSG-7 in het uitrustingsniveau FR en met de optionele gestuurde schokdemping. Hij maakt dan indruk met zijn twee gezichten. Hij is stil en comfortabel bij een rustige rijstijl maar kan duidelijk snediger uit de hoek komen op kleine slingerbaantjes. Hij is onmiskenbaar efficiënt, maar het rijgedrag is wel eerder neutraal en geruststellend dan speels. Op zijn 18-duimvelgen en de schokdemping in de stugste stand moet je ook overweg kunnen met een veel minder voorkomend wegcontact…
De combinatie van motor en versnellingsbak laat dezelfde indruk na. Dankzij de microhybride hulp schakelt de TSI zichzelf heel vaak uit waardoor de auto in de meeste situaties in vrijloop kan uitrollen. De DSG-versnellingsbak van zijn kant vlakt de schakelmaneuvers uit. In Sport houdt de Leon echter veel langer vast aan de tussenversnellingen en kan hij vrij pittig uit de hoek komen.
Hoeveel kost hij?
Net zoals zijn neven moet deze Leon op termijn een heel breed motorenpalet aanbieden, van klassieke verbrandingsmotoren over plug-inhybrides tot aardgas en microhybrides. Vandaag is de Leon Reference 1.0 TSI met manuele versnellingsbak verkrijgbaar vanaf 21.210 euro met 90 pk of 21.900 euro met 110 pk. Ter vergelijking: een Golf 8 1.0 TSI begint bij 26.490 euro met 110 pk.
Een Leon 1.5 eTSI DSG-7 in het hoge/sportieve uitrustingsniveau FR zoals onze testauto kost dan weer minstens 29.435 euro (met opties erbij kwam onze auto uit op 35.725 euro). Dezelfde motor begint onder de motorkap van de Golf aan 31.760 euro.
Ons verdict
De verleidingsoperatie van de Leon is overtuigend. Gezien zijn duidelijk meer premium verpakking wordt hij meer dan ooit een ‘sexy’ alternatief voor de klassieke Golf. Maar dankzij de langere wielbasis is hij ook ruimer dan de Golf. En dan is hij ook nog eens… goedkoper dan die Golf.