Toen de nieuwe Kalina in 2004 op de Russische markt werd gebracht, was hij een van de meest compacte auto’s die het merk ooit had gemaakt, met een lengte van 3,9 meter. Lada had grootse ambities voor het model omdat het vooral wou exporteren naar Europa. Daarom trok het in 2007 op het salon van Genève met veel bombarie het doek van een bijzondere afgeleide: een GTI-versie. Daarmee wou het merk aan zijn imago werken en meteen aankondigen dat de Europese marktintroductie eraan zat te komen.
De technische kenmerken waren verleidelijk: de 1.6-viercilinder van het huis kreeg een kleppendeksel met 16 kleppen, een specifieke inlaat en een open uitlaat zodat hij het tot 125 pk schopte bij een hoge 6.500 o/m. Liefhebbers van sportieve wagens die meewarig deden over het merklogo waren verrast door de eigenschappen: omdat het karretje nauwelijks meer woog dan een ton flirtte de kleine Rus met de 200 km/u en ‘knalde’ hij van 0 naar 100 km/u in minder dan 10 seconden. Andere aanpassingen waren een sperdifferentieel, gasschokdempers, een ophanging met driehoeken, een korte versnellingsbak, krachtiger remmen en een zwaardere besturing. Een flinke technische fiche.
Toen de Kalina 1119 (de vijfdeurs) eind 2009 echter in België op de markt kwam, leek Lada de sportieve versie echter helemaal vergeten te zijn. De Kalina was bij ons enkel verkrijgbaar met een 1.4 van 90 pk. De GTI-versie zou net zoals de 111 GTI en varianten met vierwielaandrijving wegkwijnen in een stoffige bureaulade. Spijtig, want deze Kalina GTI had de Suzuki Swift Sport het leven zuur kunnen maken.