De Toyota GT86 en Subaru BRZ lenen zich perfect tot een spelletje “zoek de verschillen”. De twee modellen werden tegelijk ontwikkeld, en de technische, stilistische en uitrustingsverschillen zijn bijzonder beperkt. Na wat schuivers op het ijs met de Toyota willen we wel eens weten wat zijn tweelingbroer op het Belgische asfalt kan.
Opfriscursus
Het Japanse duo werd in 2012 voorgesteld. De coupés kozen verrassend voor eenvoudige en beproefde technieken, met een oerklassieke opstelling (motor voorin en achterwielaandrijving). De motor is een atmosferische viercilinder, en is naar goede Subaru-gewoonte een boxermotor, twee liter groot. Vergeleken met de duurdere turbomotoren die de markt domineren lijkt het een vreemde keuze. Maar wacht maar…
Bijgesteld
Voor deze facelift nam Subaru de motor onder handen. De wijzigingen aan de cilinderkop, de inlaat en de uitlaat zorgen niet voor wereldschokkende veranderingen: vijf pk extra. Dat brengt het totaal op 205 pk en 211 Nm. Die cijfers lijken maar bleek uit te slaan vergeleken met de huidige pk-bommetjes, temeer omdat het vermogen helemaal bovenin de toeren wordt vrijgegeven.
Scherper?
Qua stijl zijn er evenmin aardverschuivende wijzigingen: nieuwe bumpers, een nieuwe achtervleugel, hertekende lichten en… dat is het zowat. Het maakt van deze Subaru geen nieuwe auto, maar de agressievere blik doet de Japanner wel moderner ogen. Het interieur krijgt eveneens een verjongingskuur, met een multimediatouchscreen, een smartphoneverbinding en zelfs ingebouwde telemetrie.
Sportiviteit verzekerd
De Subaru BRZ wil vooral rijplezier bieden achter het stuur. Ondanks inspanningen op vlak van afwerking en uitrusting zijn die aspecten niet zijn sterkste kanten. Harde plastics springen in het oog, terwijl het – nochtans vernieuwde – multimediasysteem gedateerd oogt en een twijfelachtige logica heeft. Het “Starlink”-systeem voor je smartphone kan ook niet overtuigen vergeleken met Apple Car Play en Android Auto.
Ook van de praktische aspecten worden we niet wild: de opbergruimtes zijn beperkt, de achterste plaatsen alleen bedoeld voor jonge kinderen en de kofferopening is beperkt. Een Subaru BRZ koop je dus niet voor zijn functionele eigenschappen. Hoewel het rijcomfort op hoog niveau staat.
Ouderwets rijden
De lage rijpositie geeft een mooi zicht op de welvingen van de motorkap, en voelt al veelbelovend aan. Bij het starten roept de “flat four” nochtans niet veel emoties op. Zijn gedempte klank – ondanks gigantische uitlaatpijpen – doet eerder denken aan een brave berline dan aan een wilde coupé. Onderweg zullen turborijders ontgoocheld zijn door het gebrek aan koppel in lage toeren. Vertrekken is dus al weinig opwindend…
Op jacht naar de rode zone
Deze Subaru rijd je dus op de ouderwetse manier. Blijf onder 4.500 tpm en de eerste de beste compacte turbodiesel komt je voorbijgesneld. Terug naar de oude gewoontes dus: handen uit de mouwen, de toerenteller in het vizier en de motor doen zingen. Vanaf 5.000 tpm vindt de motor zijn tweede adem, en hij duwt door tot 7.500 tpm met een opzwepend ruwe klank. Deze Subaru is dus voor een specifiek soort puristen bedoeld.
Voor de puristen dus
Ook over het weggedrag zullen de puristen in de wolken zijn. Modeljaar 2017 kreeg enkele welgekomen updates, zoals een dikkere antirolstang achteraan. Het resultaat is niet fundamenteel anders dan voordien: de auto reageert nog steeds bijzonder precies en garandeert steeds een bijna perfecte balans. Heerlijk om bochten mee aan elkaar te rijgen en de capaciteiten van het chassis te ontdekken. De reacties zijn steeds gezond.
Liefhebbers van levendige achterwielaandrijvers zullen blij zijn te lezen dat de BRZ “vrolijker” lijkt dan voordien. Het ESP krijgt een duidelijk tolerantere “Sport”-modus, waarmee je enkele mooie schuivers kunt neerzetten. Het lage koppel onderin de toeren en het sperdifferentieel maken van deze Subaru geen driftmachine op droog wegdek, maar de levendigheid van het geheel is wel entertainend. En dankzij de ergonomie kan je je oude technieken terug opfrissen, zoals tiphielen voor tussengas.
Prijs
De BRZ kost… € 410 minder dan de Toyota GT86: e 32.990. De versie met automaat kost € 1.500 extra. Maar deze puristische auto koppelen aan een automaat is net als de wifi-code vragen tijdens een bergbeklimming: ongepast. De relatief goed geprijsde Subaru blijkt ook zuinig aan de pomp: wij verbruikten gemiddeld 8,5 l/100 km.
Besluit
De Subaru BRZ is samen met de Toyota GT86 een van de puurste sportwagens op de markt. Om het onderste uit de kan te halen, moet je de mouwen opstropen en weer zoals vroeger rijden: op zoek naar de rode zone en je rem- en instuurpunten verzorgen. Deze auto is mijlenver verwijderd van de sportwagens met immense prestaties zodra je op het gaspedaal duwt en waar je geen moeite voor moet doen. Minder opschepperig dan de meest recente verschijningen op de sportwagenmarkt, maar hij geeft wel meer voldoening voor de ingewijden. Kers op de taart: hij wordt nooit oncomfortabel.