De huidige Volvo V60 break kwam uit in 2018. Hij zit in het segment van de premium gezinsbreaks, tegenover de Audi A4 Avant, BMW 3 Reeks Touring en de Mercedes C-Klasse break. De V60 heeft ook de stap gezet richting elektrificatie, met een mild hybride benzinemotor en twee plug-inhybride aandrijflijnen.

Familiegezicht

De Volvo V60 deelt duidelijk wat familietrekjes met zijn grote broer, de V90. En die gelijkenis is niet alleen visueel, maar ook technisch: beide modellen delen hun technische platform (SPA). De V60 is in feite dus een gekrompen V90. Maar zo klein is hij niet, want met zijn lengte van 4,78 m is deze Zweedse break (die ook in Gent wordt gebouwd) enkele centimeters langer dan zijn Duitse premiumconcurrenten. De V60 bestond ook even als avontuurlijke Cross Country, met een verhoogde ophanging en plastic koetswerkbeschermers, maar deze SUV-achtige variant zit niet meer in het gamma.

Google aan boord

In de plaats van traditionele analoge tellers, vinden we achter het stuur een multifunctioneel scherm van 12,3 inch waar je de navigatie op het volledige scherm kan projecteren. Er is ook een centraal en verticaal aanraakscherm van 9 inch in tabletstijl. Daarmee bedien je het multimediasysteem, dat voortaan op Android Automotive draait (maar dat ook compatibel is met Apple CarPlay): de navigatie verloopt via kaarten van Google Maps die continu up-to-date worden gehouden. Dat zorgt voor een zeer efficiënte routebegeleiding, terwijl de resolutie van de kaart een plezier is voor het oog.

Dankzij het Android-systeem kan je ook rechtstreeks apps installeren via de Google Play Store zonder je telefoon te moeten gebruiken, al moet je daarvoor wel je Google-account verbinden. Het enige minpunt van de connectiviteit: de ergonomie van het centrale scherm laat wat te wensen over qua menustructuur. Gelukkig werkt de stemassistent van Google zeer goed...

Scandinavische sfeer

Het is aangenaam vertoeven in deze Volvo-break, met een zeer minimalistisch interieur dat typisch Scandinavisch oogt. De natuurlijke materialen en stoffen (of toch de natuurlijk ogende materialen en stoffen) zijn aangenaam om naar te kijken en om aan te raken. Het is een origineler en gezelliger interieur dan in zijn Duitse concurrenten. Je lijkt wat meer tot rust te komen aan boord van deze Volvo. En je kan ook rustig ademhalen, want er is een luchtfilter aanwezig die tot 95% van de fijne deeltjes (PM 2,5) tegenhoudt. Je kan zelfs de luchtkwaliteit buiten de auto in het oog houden. En om wat natuurlijk licht te scheppen aan boord, wordt er een panoramisch open dak aangeboden.

Binnenruimte en koffer

Zoals steeds bij Volvo, zijn de zetels mooi vormgegeven en zitten ze comfortabel. Achteraan heb je een royale beenruimte, waar de zijdelingse passagiers zeer goed zitten, maar in het midden zit je nogal smal en moet je je benen rond de dikke middentunnel plooien.

De koffer biedt 519 liter aan laadruimte met de achterbank overeind, wat zo’n 20 tot 30 liter meer is dan bij zijn rechtstreekse concurrenten uit Duitsland. Het goede nieuws is dat de plug-inhybrides geen koffervolume verliezen ten opzichte van hun tegenhangers met enkel een verbrandingsmotor. De achterbank kan in twee delen worden neergeklapt (60/40), en dus niet in drie delen zoals bij sommige concurrenten, maar met de zetels plat biedt de V60 wel een mooi vlakke laadruimte. Ook de 12 V-aansluiting rechts in de koffer is praktisch, net als het opbergnet links en de elastieken op de bodem.

Benzine of plug-inhybride

Het volledige gamma aan verbrandingsmotoren is gebaseerd op een enkele 2 liter-turbobenzinemotor met 4 cilinders. De B4 is 197 pk sterk en heeft een mild hybride systeem op 48 V om iets minder brandstof te verbruiken, met een robotbak met dubbele koppeling en 7 versnellingen als transmissie.

De Volvo V60 bestaat echter ook in twee plug-inhybrides op benzine (T6 en T8), met respectievelijk 350 en... 455 pk! Beide versies trekken hard op (0-100 km/u in 5,4 of 4,6 seconden) en de standaard vierwielaandrijving zorgt voor voldoende tractie. In de elektrische modus is de V60 een achterwielaandrijver: de elektromotor zit namelijk op de achteras. En voortaan is hij ook sterk genoeg (145 pk) om de break vlotjes mee te laten komen met het verkeer.

De batterij kreeg ook een update eind 2021, waarmee hij groeide van 11,6 tot 18,8 kWh bruto (14,7 kWh netto), wat de elektrische autonomie fors deed toenemen en daarmee ook de CO2-uitstoot deed dalen. Volgens Volvo kunnen de V60 plug-inhybrides nu 75 tot 89 km elektrisch rijden. Reken eerder op 70 km in de praktijk, wat al uitstekend is. Het duurt minstens 2,5 uur om de batterij volledig op te laden via de boordlader van 6,4 kW. 

Of je hem nu met benzinemotor of als plug-inhybride bestelt, kan de V60 een mooi compromis tussen comfort en wegligging voorleggen. Hij is behendig in de bochten ondanks zijn formaat, hoewel het zeer lichte stuur wat feedback mist.

Prijs Volvo V60 break

De instapversie op benzine van de Volvo V60 (B4) heeft een vanafprijs van 44.650 euro, terwijl de plug-inhybride T6 minstens 60.480 euro kost. Hoge prijzen in absolute zin, maar de prijs/uitrustingsverhouding is gunstig voor het segment. De restwaarde is echter niet zo sterk als die van de Duitse premiumconcurrenten.

Ons verdict

Volvo zet de traditie van de grote gezinsbreak verder met de V60, die ruim en aangenaam is om mee te leven én om mee te rijden. En zijn prijs/uitrustingsverhouding is interessanter dan die van de Duitse premiumbreaks, die bovendien vaak minder ruim zijn. De Volvo V60 is dus een niet te missen alternatief op de markt van de chique gezinsbreaks.