In Europa levert Toyota vooral vrij doordeweekse, rationele auto’s die je vooral kiest voor hun praktische eigenschappen en voor hun betrouwbaarheid. Wil je meer luxe, dan kan je kiezen voor Lexus, dat speciaal in het leven is geroepen om de beantwoorden aan de wensen van de meer veeleisende Westerse klant. Maar in Japan zijn de zaken anders, daar bouwt Toyota ook echte luxewagens die zelfs nog verder gaan dan wat Lexus ons aanbiedt – denk maar aan de Century SUV, die kan wedijveren met de Rolls-Royce Cullinan qua luxe. Een stapje lager staat de Crown, die tot voor kort enkel als traditionele berline werd aangeboden, maar waarvan de familie nu is uitgebreid naar 4 verschillende modeltypes, waaronder ook twee crossovers en een SUV.
Ouderwetse luxeberline van 5 meter lang
Toch verliest Toyota zijn meer conservatieve klanten niet uit het oog en stelt het nu de productieversie van de Crown Sedan voor. En dat is een goede, ouderwetse luxeberline geworden, met een lengte van 5,03 meter lang, 1,89 meter breed, 1,47 meter hoog, op een wielbasis van 3 meter. Dat biedt een uitstekende beenruimte voor de passagiers achterin, die ook genieten van zeer comfortabel vormgegeven zetels.
Het interieur is bekleed in zwart of bruin leer, met een houten sierpaneel dat zich uitstrekt over de hele breedte van het dashboard, tot aan de deurpanelen. De indirecte sfeerverlichting zorgt voor een warmer gevoel aan boord, terwijl je ook twee volwaardige stopcontacten krijgt aan boord (tot 1,5 kW) om je apparaten aan te sluiten. Je kan de Crown Sedan zelfs als stroombron gebruiken voor je huis... als je voor de juiste aandrijflijn kiest.
Hybride of waterstof
De nieuwe (achterwielaangedreven) Toyota Crown Sedan biedt namelijk de keuze tussen de nieuwste generatie van Toyota’s hybride aandrijflijn, met een 2,5 liter-benzinemotor en twee elektromotoren die afgesteld zijn voor een optimale acceleratie bij alle snelheden en een laag toerental op de snelweg. Maar je kan ook kiezen voor een brandstofcel op waterstof (FCEV), waarbij de aandrijflijn van de Toyota Mirai wordt overgenomen. Dat levert een actieradius van ongeveer 820 km op, terwijl tanken maar een drietal minuten duurt.
Toyota is al lang voorstander van waterstof als alternatief voor batterij-elektrische wagens, maar recent heeft de Japanse constructeur moeten erkennen dat de Mirai niet zo populair is als gehoopt. Misschien dat de meer aantrekkelijke Crown daar verandering in kan brengen. Het model wordt enkel in Japan verkocht en zal daar 7,3 miljoen yen kosten voor de hybride (45.600 euro), of 8,3 miljoen yen voor de FCEV (51.800 euro). De verwachte verkoop? 600 stuks per maand. Leuk dat Toyota ook liefde steekt in modellen die geen kaskraker moeten zijn...