We hebben je al uitvoerig gesproken over de Toyota GR Yaris 2024 naar aanleiding van de test die we onlangs brachten. Maar het Japanse bommetje heeft ons dermate weten te overtuigen en Toyota heeft hem zo stevig herwerkt in vergelijking met zijn voorganger, dat we niet anders kunnen dan er nog wat meer over te vertellen. Dit zijn onze 5 favoriete details van de Toyota GR Yaris 2024.

1. Zijn ‘spray intercooler’

In Europa zijn alle exemplaren van de Toyota GR Yaris standaard voorzien van een koelingspack. Dat bestaat uit een bijkomende laag gepositioneerde radiator en een klein knopje met  het opschrift ‘I/C Water Spray’. Daarmee kan je koud water rechtstreeks op de radiator sproeien om op die manier de turbo van wat extra frisse lucht te voorzien. En dat is een toepassing die niet alleen bedoeld is om hem te koelen wanneer het warm is, maar ook voor wat extra pk’s zorgt! Een soort ‘boost’ dus.

2. Zijn onvermoeibare motor

Onder de motorkap van de Toyota GR Yaris zit nog steeds dezelfde 1.6 liter grote driecilinder turbomotor als in 2020, maar het blok levert nu 14 kW (19 pk) en 30 Nm koppel extra! Met zijn 206 kW (280 pk) en 390 Nm knalt hij de Japanse stadsrakker vanuit stilstand naar de 100 km/u in 5,2 seconden en een top van 230 km/u. Maar die vermogenswinst is nog niet het meest indrukwekkende. Wat nog het meest opvalt, is de manier waarop het vermogen afgeleverd wordt. Ongeacht het toerental blijft de driecilinder pushen en hij lijkt maar één doel te hebben in het leven: zo vaak mogelijk naar de rode zone klimmen! En dat kan je zonder vrees doen, want je krijgt een garantie van 10 jaar en 185.000 km! Kers op de taart: de twee versnellingsbakken waaruit je kan kiezen, zijn allebei even ongelooflijk.

3. Zijn twee versnellingsbakken

De Toyota GR Yaris is voortaan leverbaar met een keuze uit twee versnellingsbakken: een uitstekende en bijzonder amusante handgeschakelde zesbak, maar ook een heel efficiënte DAT-versnellingsbak (Direct Automatic Transmission). De overgangen tussen de versnellingen zijn bij die laatste zo goed als ogenblikkelijk, en dankzij de 8 in plaats van 6 versnellingen heb je meer mogelijkheden en zit het toerental nooit tussen de ideale zones van twee versnellingen wanneer je de bocht uitkomt. Toyota heeft deze versnellingsbak echt opgevat zoals de bak van een racewagen. Zelfs de bediening werd omgekeerd zodat je tegen de pook duwt om terug te schakelen en eraan trekt om een versnelling hoger te schakelen!

4. De nieuwe rijhouding

Toen Toyota besliste om zijn meesterwerk uit 2020 te verbeteren, ging het eerst te rade bij de kopers van de eerste GR Yaris, die klaagden over een te hoge zitpositie en een beperkt zicht. De Japanse autobouwer pakte het grondig aan en ontwikkelde een volledig nieuw dashboard dat 5 cm lager is, plaatste de centrale achteruitkijkspiegel hoger en verlaagde de bevestigingspunten van de kuipzetels met 2,5 cm. Het resultaat van al dat werk is dat je effectief veel beter zit in de GR Yaris dan vroeger, dat je een beter zicht heb, maar vooral ook dat je het gevoel hebt één te zijn met de wagen in de drie verschillende varianten. Want Toyota brengt de GR Yaris dit jaar immers niet in één versie op de markt, maar wel in drie!

5. De speciale edities

We hadden het er nog niet over in ons testverslag, want ze zijn omwille van de beperkte productie nog niet gecommercialiseerd in België, maar Toyota heeft ook een speciale ‘Ogier Edition’ en een ‘Rovanperä Edition’ van zijn GR Yaris voorgesteld. Elk van die modellen krijgt een specifieke look, maar vooral ook een rijmodus die specifiek ontwikkeld is door Sébastien Ogier en Kalle Rovanperä!