De Toyota Yaris is een auto die zowel particulieren als professionals weet te verleiden: hij is compact, zuinig dankzij zijn hybride aandrijflijn, praktisch en betrouwbaar, met de uitstekende reputatie van Toyota én 10 jaar garantie op zak. Niet moeilijk dat hij tegenwoordig vaak te vinden is in de top 10 populairste auto’s van België. Maar al die kwaliteiten vertalen zich niet per se in een goedkope stadswagen... We gaan op onderzoek in de configurator om te zien of je een degelijk exemplaar kan vinden voor minder dan 30.000 euro.

Advertentie
Advertentie

Het wordt alvast een moeilijke opdracht, want onder de 6 verschillende uitvoeringen van de Toyota Yaris zijn er maar 2 die minder dan 30.000 euro kosten (eventuele kortingen en overnamepremies buiten beschouwing gelaten): de naamloze basisversie (26.690 euro) en de Yaris Dynamic (27.250 euro). Standaard krijg je een achteruitrijcamera, halogeenkoplampen, 15-inch stalen velgen, automatische airco en een 9-inch multimediascherm. De Dynamic voegt daar nog lichtmetalen velgen en mistlampen vooraan aan toe.

Minder dan 30.000 euro? Moeilijk...

We moeten dus onze oorspronkelijke opzet opgeven. De Yaris Iconic, met een vanafprijs van 30.040 euro, is namelijk veel beter uitgerust: keyless entry, LED-koplampen en -achterlichten, donkere lichtmetalen velgen, getinte ruiten, een lederen stuurwiel, 6 luidsprekers in plaats van 4, een 10,5-inch multimediascherm met geconnecteerde diensten, ... Dat begint al op iets te lijken.

Over de motor valt er trouwens niet te twisten: enkel de topversies GR Sport, Style en Premiere Edition krijgen de krachtigere Hybrid 130-motor, maar de meerwaarde ten opzichte van de standaard meegeleverde Hybrid 115 (op basis van dezelfde 1,5 liter-driecilinder) is beperkt. Zuinig is de Yaris sowieso, met een normverbruik van 4 l/100 km en een CO2-uitstoot van 91 g/km, zonder een stekker nodig te hebben om die cijfers te halen.

Advertentie
Advertentie

Wel een kleurtje, geen dure velgen

Qua kleur is enkel de unilakkleur Pure White inbegrepen. Dat oogt een beetje goedkoop. We betalen dus graag 650 euro extra voor het hippe Oxide Bronze, dat een groenige schijn geeft. Gaat je voorkeur naar Flame Red of Platinum Pearl White, dan betaal je nog iets meer: 975 euro. Wat de velgen betreft, vinden we de zwarte 16-inchers al knap genoeg. 1.349 tot 1.399 euro bijbetalen voor grijze of gepolijste exemplaren vinden we een beetje te veel van het goede, zeker gezien ons beperkte budget.

Een interieurbekleding kunnen we niet kiezen: een zwart stoffen interieur met grijze stiksels is verplicht op de Yaris Iconic. Wel zijn er nog een tweetal optiepakketten om onze ideale Yaris nog wat beter aan te kleden: het Hi-Tech Pack (1.100 euro), met een extra uitgebreid arsenaal veiligheidssystemen, een inductielader voor je smartphone, een lendensteun voor de bestuurder en extra sfeerverlichting; en een afneembare trekhaak voor 1.299 euro.

Verplicht upgraden voor meer comfort

We kiezen enkel voor het eerste, het maximale trekgewicht van 450 kilo in de Yaris Hybrid 115 zet sowieso geen zoden aan de dijk. Daarmee komen we uit op een totaalprijs van 31.790 euro voor onze ‘ideale’ Toyota Yaris Hybrid Iconic. We hadden nog iets meer comfortopties gewenst, zoals verwarmde zetels, maar daarvoor moet je verplicht upgraden naar de Yaris Style (vanaf 32.870 euro). Het goede nieuws is dat Toyota regelmatig kortingsacties doet op zijn modellen, dus een goed uitgeruste Yaris voor 30.000 euro moet in de praktijk wel mogelijk zijn!