Advertentie
Advertentie

Net als sommige andere Europese en Amerikaanse constructeurs, moet Mercedes nu toegeven dat zijn doelstellingen qua elektrificatie te ambitieus zijn geweest, en dat het dus beter is om te blijven investeren in verbrandingsmotoren om ze te laten voldoen aan de steeds strenger wordende emissienormen. Ola Källenius, CEO van Mercedes-Benz, legt daarover uit aan het Duitse zakenmagazine Wirtschaftswoche dat het gebruik van de verbrandingsmotor “nog tot in de jaren 2030 zal duren”. Om het tot dan vol te houden, zullen autogroepen als Daimler (Mercedes) massaal moeten investeren. Dit jaar alleen al wordt er bijvoorbeeld 14 miljard euro geïnvesteerd door de personenwagenafdeling van Mercedes, waarvan een behoorlijk deel zal dienen om de ontwikkeling “nieuwe verbrandingstechnologieën” te financieren.

De S-Klasse dient daarbij als perfect voorbeeld voor de herpositionering van het Duitse merk. Met de vernieuwing van het model in het vooruitzicht voor 2026, legt Källenius uit dat “We veel meer hebben geïnvesteerd in de facelift van de S-Klasse met verbrandingsmotor dan we normaal uitgeven voor een dergelijke update”. Het doel van de constructeur is duidelijk: ervoor zorgen dat zijn traditionele aandrijflijnen “het hoogst mogelijke technologieniveau” behalen. Als het Duitse merk er niet in slaagt om voldoende middelen te steken in zijn nieuwe benzine- en dieselmotoren, zou het zijn activiteiten op het gebied van verbrandingsmotoren al in 2027 of 2028 moeten stopzetten, omdat ze dan niet zouden voldoen aan de toekomstige Euro 7- en China 7-normen.

Advertentie
Advertentie
Hybride als redding

Mercedes zet alles op alles om “alle relevantie combinaties van verbrandingsmotoren en transmissies” aan te passen om zware boetes te vermijden. In hetzelfde interview gaf Källenius eveneens aan dat de volgende generatie verbrandingsmotoren allemaal tot op zekere hoogte geëlektrificeerd zullen worden. We kunnen dus nog meer hybrides verwachten binnen de catalogus van het merk.

De Daimler-groep moet zwichten voor de realiteit en stelt zijn milieudoelstellingen bij naar beneden. De baas van Mercedes wil echter dat hybride en elektrische wagens tegen het einde van dit decennium de helft van alle leveringen vertegenwoordigen, alvorens volledig klimaatneutraal te worden tegen 2040.