De meest sportieve, maar vooral de gekse Toyota Yaris van allemaal is terug! Of toch min of meer, maar dat leggen we later nog uit. De sportafdeling Gazoo Racing, die achtereenvolgende wereldtitels heeft behaald in zowel het WRC als het WEC, is weer helemaal terug en is er in geslaagd om zijn meesterwerk uit 2020 nog verder te verbeteren! Maar hoe? Het antwoord van achter het stuur van de nieuwe GR Yaris 2024, die we konden testen op het circuit van Laquais en de kleine bergwegen die leiden naar de Col du Granier by Lyon. Het zou een understatement zijn om te zeggen dat we ons flink hebben geamuseerd...
Design Toyota undefined
Volledig functioneel, maar erg begeerlijk!
We beginnen met de verschillen tussen een GR en een gewone Yaris. Maar het is misschien gemakkelijker om op te sommen wat er niet is veranderd: de twee koplampen, de buitenspiegels en de dakantenne. Vijf kleine details, dat is alles! Zelfs zijn lengte van 3,995 m, zijn breedte van 1,805 m en zijn hoogte van 1,455 m zijn anders dan de afmetingen van elke andere Yaris. Het is amper nog een Toyota! De logo's van het merk zijn dan ook zeldzaam te vinden: eentje vooraan, eentje op het stuur en eentje op elke naafdop. De Japanse constructeur probeert namelijk zijn GR-producten te onderscheiden van zijn klassieke gamma, alsof ze deel uitmaken van een apart merk.
Net als bij een racewagen zijn alle aanpassingen die Gazoo Racing heeft toegepast puur functioneel. De nieuwe voorbumper heeft bijvoorbeeld als voornaamste doel de motor beter koelen. Hij is zelfs in verschillende delen opgesplitst om kleine herstellingen te vergemakkelijken. Achteraan geldt hetzelfde principe: de mist- en achteruitrijlichten zijn uit de bumper verwijderd, terwijl het derde remlicht is weggehaald van de spoiler. Hierdoor zijn ze gemakkelijker te vervangen of personaliseren.
Eenmaal aan boord leek het interieur van de vorige GR Yaris tenminste nog op de meer gewone varianten van de Japanse stadswagen. Vandaag is dat niet meer het geval! Gazoo Racing heeft namelijk een nieuw dashboard ontworpen dat 5 cm lager zit en volledig naar de bestuurder is gericht. De middenspiegel werd ook verhoogd, terwijl de kuipzetels nu 2,5 cm lager gemonteerd zijn om het zicht naar buiten en de sensaties achter het stuur te verbeteren. Toegegeven, bijna alles is van hard plastic, maar het zit goed in elkaar en het is bijzonder functioneel!
Beleving Toyota undefined
Geen poespas of tierlantijntjes
Voor de bestuurder vinden we een digitaal instrumentenpaneel terug van 12,3 inch, dat volledig personaliseerbaar is. Centraal op het dashboard prijkt een aanraakscherm van 8 inch dat draadloos met Apple CarPlay en Android Auto kan verbinden, boven de nog steeds fysieke bedieningen voor de klimaatcontrole. Net daaronder zit de versnellingspook en enkele knoppen waarmee je de verschillende rijmodi kan instellen. Alles zit altijd binnen handbereik van de bestuurder, zonder dat die zich moet bukken of uitstrekken. Geen poespas of tierlantijntjes, alleen het essentiële en daarmee uit.
De GR Yaris beschikt ook over twee zitplaatsen op de achterbank en een koffer van 174 liter die net groot genoeg is voor de wekelijkse boodschappen. Maar dit is dan ook niet het soort auto om mee te gaan shoppen of om met het gezin mee op vakantie te trekken, toch? Het is eerder een auto om mee te rijden, om te genieten van zijn ongelooflijke chassis en zijn onvermoeibare driecilinder!