Jean-Francois Christiaens

26 AUG 2021

Vergeten model: Messerschmitt Kabinenroller, verzamelaars knokken ervoor

Iedereen was arm, er heerste een tekort aan grondstoffen en er was een dringende behoefte aan mobiliteit: na de Tweede Wereldoorlog was het leven zwaar in Duitsland. Ook voor ondernemers. Een aantal onder hen, waaronder Messerschmitt, koos daarom voor een originele reconversie.

20210826093641messerkr175.jpg

Tijdens de Tweede Wereldoorlog was Messerschmitt een beroemde vliegtuigbouwer, gevreesd door de Geallieerden. Maar toen de vrede terugkeerde, kreeg het een verbod om nog jachtvliegtuigen te bouwen. Daarom besliste het om over te stappen op de productie van auto’s, en meer bepaald goedkope wagens. Je moet geen groot licht zijn om de luchtvaartinspiratie te zien in zijn eerste creatie…

20210826093641messerkr175b.jpg

2 plaatsen, 3 wielen, 4 versnellingen en (bijna) 10 pk

In 1953 stelde Messerschmitt zijn eerste auto voor, de KR175. Zijn look verweest duidelijk naar een vliegtuig zonder vleugels, terwijl zijn architectuur verrassend was: drie wielen, twee zitplaatsen achter elkaar, een cabine die naar opzij open kantelde en een kettingaandrijving. Origineler wordt het haast niet. De kleine Sachs-2-taktmotor met een tiental pk moest je starten met een… trappedaal. Maar het echte hoogtepunt was dat deze motor… omgekeerd kon draaien. Dat betekent dus dat je vier versnellingen vooruit en 4 versnellingen achteruit had.

20210826093641messerkr201.jpg

Tijger in zijn motor

Doorheen zijn carrière kende de Messerschmitt diverse evoluties: een tot 200 cc vergrote motor, een cabrioversie die de glazen koepel inruilde voor een veel beter ademende en opplooibare kap en, tot slot, in 1958, de Tiger-versie. Die laatste kreeg een vierde wiel en een motor van 500 cc die het tot 24 pk schopte. Met die bewapening torpedeerde de Messerschmitt alle concurrentie, met een topsnelheid van bijna 130 of zelfs 140 km/u. Maar eerlijk gezegd moet je aan zinsverbijstering lijden of over bovennatuurlijke krachten beschikken om een dergelijk karretje (minder dan 400 kilo en 3 meter kort) naar zo’n snelheid te jagen.

20210826093642messertiger.jpg

5 dingen die je moet weten voor je koopt:

  • De productie is vrij groot geweest: meer dan 50.000 exemplaren van 1953 tot 1964.
  • Zoals je kan verwachten is het vinden van wisselstukken een nachtmerrie.
  • Dit ding is bijzonder levendig zodra je heb leren leven met de reactiesnelheid van het fietsstuur. (Heel) sterke sensaties gegarandeerd!
  • Verzamelaars vechten erom: reken op 30.000 euro voor een KR en 100.000 tot 150.000 euro voor een zeldzame Tiger (nauwelijks meer dan 300 exemplaren).
  • Maar kies beter voor een 201 met cabriokap: in de zomer is het onhoudbaar onder de glazen stolp.

Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier:

Advertentie
Advertentie
Advertentie