Hoewel Volkswagen als een van de weinige merken nog steeds volop inzet op traditionele modellen als de Polo, Golf en Passat, is het SUV-aanbod uit Wolfsburg de laatste jaren ook flink gegroeid. Je kan anno 2024 maar liefst 9 verschillende modellen op hoge pootjes krijgen met een VW-badge op de neus, van de compacte T-Cross tot de grote Touareg, zonder de elektrische modellen te vergeten. Zullen we ze eens op een rijtje zetten?
Volkswagen T-Cross: vanaf 26.530 euro
De T-Cross zou je kunnen beschouwen als het SUV-equivalent van de VW Polo. Hij werd eind 2018 gelanceerd en staat ook op hetzelfde MQB A0-platform als de Polo, de Seat Arona en de Skoda Kamiq. De 4,11 m lange SUV is bovendien een globaal product, want hij wordt ook voor de Aziatische en Zuid-Amerikaanse markten gebouwd. Onder de motorkap krijg je de keuze tussen een 1.0 TSI en een 1.5 TSI, twee benzinemotoren met vermogens van 95 tot 150 pk.
Volkswagen Taigo: vanaf 26.240 euro
Is de T-Cross de SUV-versie van de Polo, dan is de 4,27 m lange Taigo de coupéversie van de T-Cross. Bijzonder aan de Taigo is dat hij in 2020 eerst werd gelanceerd in Brazilië als de Nivus, alvorens in 2021 de oversteek te maken naar Europa wanneer bleek dat er wel vraag is naar een compacte en betaalbare SUV-coupé. De Taigo wordt samen met de T-Cross geproduceerd in Pamplona, Spanje, en heeft ook dezelfde 1.0 en 1.5 TSI-benzinemotoren onder de kap. Motoren die je kan koppelen aan een manuele transmissie of een automatische DSG-versnellingsbak (standaard op de 1.5 TSI).
Volkswagen T-Roc: vanaf 31.180 euro
De eerste generatie VW T-Roc (4,23 m lang) is al sinds eind 2017 op de markt en loopt daarmee op zijn laatste benen. Het is een bijzonder populair model gebleken voor Volkswagen, met bijna 2 miljoen verkochte exemplaren, waarmee hij de laatste jaren zelfs het niveau van de traditionele Golf evenaart. Beide modellen staan trouwens op hetzelfde platform. De T-Roc geniet daarmee ook van een krachtige R-versie met 300 pk, en in tegenstelling tot de T-Cross en de Taigo kan je ook nog kiezen voor een 2.0 TDI-dieselmotor.
Volkswagen T-Roc Cabrio: vanaf 39.135 euro
Sinds de uitfasering van de Beetle is de T-Roc Cabrio het enige model met open dak in het gamma van VW, en ook de enige cabrio-SUV die je nog kan krijgen, aangezien de Range Rover Evoque Convertible geen tweede generatie heeft gekregen. De T-Roc Cabrio meet 4,27 m lang en is enkel beschikbaar met benzinemotoren, maar moet het zonder R-versie doen. Als je er nog eentje wil, zal je je moeten haasten, want we hebben een vermoeden dat het over en uit zal zijn voor de Cabrio wanneer de T-Roc zijn tweede generatie ingaat…
Volkswagen Tiguan: vanaf 38.790 euro
De derde generatie Volkswagen Tiguan werd in september 2023 officieel voorgesteld en is nu dus volledig gelanceerd, met de keuze uit benzine- en dieselmotoren, of twee plug-inhybride aandrijflijnen met een elektrisch rijbereik van meer dan 110 km. De 4,55 m lange Tiguan staat op hetzelfde platform als de VW Passat en deelt ook zijn technologie aan boord met de ruime break, inclusief het grote centrale aanraakscherm van maximaal 15 inch met ChatGPT-functionaliteit.
Volkswagen Tayron: beschikbaar vanaf 2025
De VW Tayron vult het gat op dat de Tiguan Allspace heeft gelaten, namelijk een 7-zits SUV op hetzelfde platform als de Tiguan en daarmee een rechtstreeks alternatief voor de Skoda Kodiaq. Dit is technisch gezien de tweede generatie Tayron, aangezien het model al sinds 2018 in China bestaat, maar deze generatie wordt wel degelijk (ook) in Wolfsburg gebouwd. Met zijn lengte van 4,77 m is de Tayron 22 cm langer dan de Tiguan, maar onder de motorkap zitten dezelfde motoren, inclusief de plug-inhybride eHybrid.
Volkswagen Touareg: vanaf 89.395 euro
We zouden het je vergeven als je dacht dat de Touareg inmiddels op pensioen was gegaan, want het gebeurt ook niet elke dag dat we zijn derde generatie (sinds 2018, facelift in 2023) tegenkomen onderweg. Toch heeft de grote luxe-SUV nog een aantal kwaliteiten die voor zich spreken, waaronder een zeer hoog comfortniveau en een maximaal trekvermogen van 3,5 ton. Onder de motorkap zijn er enkel nog een 3.0 TDI van 286 pk en een plug-inhybride van 340 pk te vinden.
Volkswagen ID.4: vanaf 39.619 euro
We sluiten dit overzicht af met het elektrische SUV-aanbod van Volkswagen. De ID.4 werd in september 2020 gelanceerd als tweede model in de ID-reeks en is een traditionele, middelgrote SUV (4,58 m lang). Onder de kap zitten er batterijpakketten van 52 tot 79 kWh (netto), goed voor een autonomie tot 572 km. Maar heb je minder nodig, dan kan je nog tot eind 2024 genieten van de Vlaamse EV-premie van 5.000 euro als je voor de ‘Pure Limited Edition’ kiest. Die blijft net onder de grens van 40.000 euro met een autonomie van 360 km.
Volkswagen ID.5: vanaf 46.490 euro
De ID.5 is de coupéversie van de ID.4, al blijven de verschillen vooral beperkt tot een iets anders vormgegeven achterzijde, die trouwens niet veel minder ruimte biedt. De ID.5 heeft geen goedkopere beperkte reeks om te kunnen genieten van de Vlaamse premie en is dus een stukje duurder, maar baseert zich wel op dezelfde techniek. Aan de top van het gamma staat de sportieve GTX, die twee motoren (en dus ook vierwielaandrijving) heeft en met een piekvermogen van 340 pk in slechts 5,4 seconden van 0 tot 100 km/u accelereert.