Na jarenlang wachten laat Volkswagen het merk Scout eindelijk herrijzen in de VS met twee nieuwe modellen: de SUV Traveler en de pick-up Terra.

Advertentie
Advertentie

Om Scout, dat in de jaren 80 verdween, nieuw leven in te blazen, heeft VW gekozen voor een retromoderne aanpak, niet alleen op het gebied van design. De Traveler en Terra krijgen een vierkant en rechtlijnig uiterlijk dat doet denken aan de Ford Bronco en de modellen van Rivian, en zijn gebouwd op een ladderchassis. Ze hebben ook mechanische differentiëlen voor- en achteraan, net als een ontkoppelbare stabilisatorstang aan de voorzijde. In hun meest robuuste varianten kunnen ze rekenen op een bodemvrijheid van meer dan 300 mm om tot 90 cm diep water te kunnen trotseren. Beide modellen voelen zich dan ook perfect thuis buiten de gebaande paden, zonder het comfort van hun passagiers uit het oog te verliezen.

Advertentie
Advertentie

Retromoderne aanpak in alle opzichten

In het interieur van de Traveler en Terra vinden we uiteraard twee grote schermen, maar ook fysieke knoppen voor onder andere de klimaatregeling. Halleluja! Toekomstige eigenaars kunnen kiezen voor een grote middenconsole of, net als in de nieuwste Defender, een voorbank met drie zitplaatsen. De Scout Traveler en Terra kunnen ook uitgerust worden met een groot panoramisch glazen dak of een gigantisch schuifdak, een van de grootste ooit aangeboden op een SUV of pick-up. En in tegenstelling tot de meeste elektrische modellen van Volkswagen, krijgen beide modellen van Scout ook een grote opbergruimte onder de motorkap.

0 tot 100 km/u in 3,5 seconden en tot 560 km, of zelfs 800 km actieradius

Ondanks hun old-school ladderchassis genieten de Scout Traveler en Terra van een moderne 800 V-architectuur. Ze kunnen worden uitgerust met maximaal twee elektromotoren, één per as, die samen 1.350 Nm leveren! Hiermee sprint de krachtigste variant van 0 naar 100 km/u in slechts 3,5 seconden. De versie met de grootste actieradius moet meer dan 560 km kunnen afleggen op een volle batterij. Is dat nog niet voldoende, dan kunnen de Scout Traveler en Terra ook worden voorzien van een kleine verbrandingsmotor die uitsluitend als generator fungeert om de batterij op te laden. Met die range-extender zou de actieradius meer dan 800 km bedragen. Wat opladen betreft, bieden de SUV en pick-up naast een maximale laadcapaciteit van 350 kW DC ook een bidirectionele boordlader.

Advertentie
Advertentie

Vanaf ongeveer 55.000 euro, maar pas in 2027 in de VS

Net als Rivian en Tesla zal Scout Motors zijn voertuigen rechtstreeks aan klanten verkopen, zonder tussenkomst van een externe dealer. Hierdoor kan Scout de prijs van de Traveler SUV net onder de 60.000 dollar houden, wat overeenkomt met ongeveer 55.000 euro tegen de huidige wisselkoers. De prijzen voor de Terra-pick-up zullen een kleine 1.500 euro hoger liggen. Helaas gaat de productie van beide modellen pas in 2027 van start in South Carolina.

Nog een tegenvaller voor liefhebbers: het merk Scout van Volkswagen zal waarschijnlijk alleen in de Verenigde Staten worden gelanceerd. Maar 3 jaar (of tweeënhalf) is lang. Misschien geeft dit Volkswagen de tijd om de markt te verkennen, homologaties te regelen en uiteindelijk ook de Scout Traveler en Terra in Europa te lanceren?

Advertentie
Advertentie