Familietrekje

Voor de restyling haalde Volkswagen liever de mascara dan een machete boven. Geen grote omwenteling, maar wat meer familietrekjes. Zo lijken de koplampen meer op de recente modellen van het merk dankzij een strakke, hoekige uitsnijding. Idem voor de achterlichten. De nieuwe Tiguan verstevigt zijn rondingen waardoor hij een serieuzere uitstraling krijgt die tegelijk moderner is. Het radiatorrooster evolueerde en de neus draagt nieuwe led-dagrijlichten.

Vooral onderhuids

Bij onze Duitse buren is de onzichtbare technologie vaak sexyer dan het cosmetische kleedje waarin het verpakt wordt. De grote inspanningen bevinden zich dan ook onder de motorkap. Zo zien we drie nieuwe motoren verschijnen in een palet van zeven stuks. De vermogens lopen uiteen van 122 tot 210 pk in benzine en 110 tot 170 pk in diesel. Een start-stopfunctie, DSG-zevenversnellingsbak en een transmissie op twee of vier wielen staan op het programma. Aan jou de keuze. De echte krachttoer is het verbruik, dat daalt tot 5,3 l/100 km ( 139 g CO2/km) voor de TDI 140 met voorwielaandrijving.

Kleine beetjes helpen

Het weggedrag profiteert van enkele verbeteringen en nieuwe technologie. Zo krijgt de Tiguan met voorwielaandrijving een elektronisch zelfblokkerend differentieel (dat XDS gedoopt werd) dat de grip bij het uitgaan van de bocht moet verbeteren. Nog een nieuwigheid is de ophanging die je naar wens kunt regelen in drie modi: comfort, normaal of sport. Tot slot beschikt de DSG-automaat over een vrijloopfunctie: los het gaspedaal en de motor draait zachtjes stationair, losgekoppeld van de aangedreven wielen.

Ernstig

In deze crisistijd worden we graag gerustgesteld en VW weet hoe dat moet. Het interieur oogt niet alleen serieus en somber, het is mooi afgewerkt en gebruikt kwaliteitsvolle materialen, met enkele chroomaccenten. Niets dat echt op het netvlies blijft branden, maar een geruststellende sfeer à la VW. Wat we vooral waarderen, behalve de kwaliteit, is de rijpositie en de ruimte.

Achter het stuur

Onderweg stellen we ongeveer hetzelfde vast: de Tiguan rijdt geruststellend homogeen. Zijn doeltreffende en veilige weggedrag wordt geholpen door een goed gekalibreerd stuur en een schokdemping die naam waardig. De voortrein weerstaat de neiging om rechtdoor te gaan bij een sportieve rijstijl en het geheel geraakt helemaal niet uit balans. De adaptieve ophanging in de sportstand verzet zijn werk met brio door koetswerkbewegingen maximaal te beperken. Niet evident voor een SUV die hoog op zijn poten staat. Deze SUV heeft zelfs wat sportieve genen. Kers op de taart is de gestuurde ophanging (helaas optioneel) met uitstekend comfort.

Doeltreffend

Net als de stijl, de interieursfeer en het weggedrag straalt de combinatie motor/versnellingsbak weinig plezier uit, maar verricht ze haar taak doeltreffend. Onze testwagen was uitgerust met een 2.0 TDI 136 met DSG-versnellingsbak (schitterend, zoals altijd) en 4Motion-transmissie. Die laatste stuurt het koppel naar de achterwielen als de voortrein het niet meer kan bolwerken. Dat maakt van de Tiguan een voorwielaandrijver en in bepaalde omstandigheden een vierwielaandrijver. Er is geen reden om kritiek te geven op dit systeem, want alles werkt uitstekend zonder dat de bestuurder het merkt. De tractie en grip laten toe om de slechtste omstandigheden te overwinnen. Let wel op dat de auto uitgerust is met de juiste banden.

Vreemd gamma

Zoals gezegd kun je de Tiguan à la carte bestellen met een manuele of automatische versnellingsbak, twee of vier aangedreven wielen en een mooi motorenpalet. We moeten wel signaleren dat de versie met tweewielaandrijving (uitgerust met het BlueMotion-pakket) alleen beschikbaar is met de motoren met 110 of 140 pk. Om van de fiscaal interessante versie met 136 pk te genieten, moet je de duurdere variant met vierwielaandrijving kiezen. De TDI 170 is dan weer niet beschikbaar met DSG of fiscaal gunstige versie met 163 pk. Gezien het bescheiden marktaandeel is dat niets om je hoofd over te breken.

Prijzen

De prijzen beginnen bij 25.540 euro voor de TDI 110 Trend & Fun. VW houdt het eenvoudig en stelt drie afwerkingsniveaus voor. De basisafwerking biedt een correcte uitrusting zonder meer en vraagt nog een supplement voor klimaatregeling met twee zones, een snelheidsregelaar of een USB- en iPod-aansluitingen. Bij de hightechuitrusting signaleren we de vermoeidheidsdetector, de actieve koplampen (die de lichtbundel automatisch aanpassen), een waarschuwingssysteem voor wegmarkeringen en een parkeerhulp van de laatste generatie die de Tiguan automatisch parallel of dwars kan parkeren.

Ons verbruik stabiliseerde zich rond 6,5 l/100 km, een verrassend laag resultaat voor een SUV.

Conclusie

De Tiguan is wellicht niet de meest aantrekkelijke compacte SUV. Maar hij geniet van een Duitse grondigheid waardoor hij op alle domeinen goed presteert. Vrij van grote gebreken schotelt hij sterke argumenten voor zoals zijn bouwkwaliteit en verbruik, twee overtuigende aspecten in tijden van crisis.