Een aantal Japanse merken gaven eind vorig jaar aan dat ze gingen samenwerken om een emissievrij alternatief te bieden voor elektrische aandrijvingen, onder andere met het gebruik van waterstof. Toyota stelde wat later een Yaris GR voor op waterstof, maar nu gaat Yamaha nog een stapje verder met een performante 5 liter grote V8 die gebruik maakt van het gas. Om het te verbranden dus, en niet zoals in de Toyota Mirai of de Hyundai Nexo om een brandstofcel te voeden.
Een V8 van een motorfietsbouwer?
Je kent Yamaha misschien als een motorfietsmerk, maar het bedrijf doet meer dan dat. Ook motoren bouwen dus. Dat deed het in een ver verleden bijvoorbeeld al met een V8 voor Volvo, die het 4,4 liter grote blok gebruikte in zijn XC90 en S80. Die liep gewoon op benzine, maar het blok dat Yamaha nu ontwikkeld heeft voor Toyota, verbrandt dus waterstof. Dat kan – wanneer het gas opgewekt wordt met hernieuwbare energiebronnen – CO2-neutraal zijn. Bij verbranding reageert het waterstof (H) met de zuurstof (O) in de lucht, waardoor er uit de uitlaat waterdamp (H2O) komt.
Tot zover het ecologische stuk. Liefhebbers van verbrandingsmotoren willen natuurlijk weten wat zo’n “V8 zonder schuldgevoel” voor hen kan betekenen. Het blok is eigenlijk de 5.0 liter 32-klepper achtcilinder met een hoek van 90° uit de Lexus RC F. Yamaha ontwikkelde onder andere nieuwe injectoren, een cilinderkop en een inlaatspruitstuk om ervoor te zorgen dat de V8 loopt op waterstofgas. De V8 levert nu 450 pk (25 pk minder dan in de RC F) bij 6.800 toeren en 540 Nm koppel bij 3.600 toeren. Of het blok ooit in een productiewagen terechtkomt, daarover wordt niet gecommuniceerd.