Test: Jaguar XF, Britse klasse en einde van een tijdperk
De XF is nog een model uit het ‘klassieke’ tijdperk van Jaguar, dat aan de vooravond staat van zijn elektrische transformatie. Is deze Britse klassebak dan nog mee met zijn tijd anno 2023?
De XF is nog een model uit het ‘klassieke’ tijdperk van Jaguar, dat aan de vooravond staat van zijn elektrische transformatie. Is deze Britse klassebak dan nog mee met zijn tijd anno 2023?
De grote berline van Jaguar ondergaat een welverdiende facelift halverwege zijn carrière. Uiterlijk blijven de wijzigingen subtiel, maar in het interieur verandert hij ingrijpender.
Na de F-Type is het de beurt aan de XF en XF Sportbrake om de speciale reeks “Chequered Flag” te krijgen. Die moet elegantie mengen met sportiviteit.
Met een SUV zit je hoger, met een Duits logo krijg je toegang tot meer technologie en met een hybride stoot je nog minder CO2 uit. En toch… werkt de combinatie break/V6 diesel/Jaguar verrassend goed.
We steken in onze job af en toe met een cliché van wal, maar clichés zijn vaak gebaseerd op feiten. Het cliché in kwestie: de alleenheerschappij van de Duitse drie is voorbij. Bij de luxueuze reisbreaks hebben er zich heel wat concurrenten naar het premiumniveau getild. De Volvo V90 bijvoorbeeld. En natuurlijk deze nieuwe Jaguar XF Sportbrake.
Deze skiër deinst nergens voor terug…
De nieuwe generatie van de Jaguar XF was tot nu toe alleen verkrijgbaar als berline. Maar in Europa is een break onontbeerlijk. Over breaks gesproken: Andy Murray was de gastster op de presentatie…
De BMW 5-Reeks zet vooral in op royaal comfort en connectiviteit. Hij profileert zich dus steeds meer als een hypermodern mobiel salon. Met een beperkt gewicht en de voortrein van de F-Type verslindt de Jaguar XF meer asfalt dan ooit om sportieve kaderleden te verleiden. De omgekeerde wereld?
Jaguar tekende de grove lijnen van de toekomstige breakversie van zijn XF op… het tennisterrein van Wimbledon.