De F6 staat hier voor flat six (ja, een vlakke zescilinder zoals bij een Porsche 911), maar wat heeft die B dan te betekenen? Dat is een knipoog naar de «baggers», naakte GT modellen, maar dan wel met koffers. 

Een mode dat komt overgewaaid uit de Verenigde Staten, en vooral sterk werd gemaakt door de Harley-Davidson Street Glide, een van chroom ontdane «Electra» met minimalistisch windscherm. De inspiratie kwam vooral ook van de vele «custom» realisaties uit Amerika. Honda heeft dus beslist om dit recept op de opulente Goldwing toe te passen. Een op het eerst zicht verrassende keuze, want vele van de troeven van de Goldwing gaan hierbij verloren. 

Ginette

Weg met de «zetel» voor de passagier achteraan, het dikke zadel, het grote windscherm, maar ook de geïntegreerde GPS, de airbag, de snelheidsregelaar, het verwarmde zadel en de achteruit. De grote voetsteunen werden ook vervangen door klassieke voetsteunen. Maar net zoals de Ginette van het Canadese Beau Dommage, dat ook in zijn blootje werd gezet, blijft hij de nodige indruk maken. De F6B blijft echter wel zijn radio behouden, maar is dat voldoende om te overtuigen?

Laten we het eerst nog even over die radio hebben, een model dat aan een Telefunken van de Expo ’58 doet denken. Maar waarom? Om op te vallen? Volgens Honda kan een Goldwing ronduit niet bestaan zonder deze radio en zijn ruim twintig knoppen! Aan lage snelheden blijft de radio hoorbaar voor de bestuurder, maar een pak meer voor al wie in de buurt van deze machine komt. Zodra het wat sneller gaat kan de bestuurder de radio helemaal niet meer horen. Misschien stellen sommigen dit op prijs, maar voor ons is die radio helemaal overbodig. 

Storend

De overbodigheid van de radio wordt extra onderstreept door het minimalistische windscherm, een noodzakelijke «gimmick» dat bij de «bagger» mode hoort. Het windscherm zelf is wel doeltreffend en brengt geen druk of bijkomende vermoeidheid ter hoogte van de nek of de borstkas teweeg, wat lange ritten aan een hoog ritme toelaat. Storend windgeluid ter hoogte van de oren hebben ze met dit windscherm echter niet kunnen wegwerken, nog een reden dat die standaard gemonteerde radio overbodig maakt.

Nu we toch kritisch bezig zijn, gaan we nog even verder op de bijgeleverde koffers. Daar kan wel wat in, maar spijtig genoeg geen integrale helm. Daarnaast is er ook nog het dashboard, een verouderd model dat héél gierig is met informatie, buiten voor ... u hebt het geraden: de radio. Ondanks alles kan op de radio, via een USB stekker in een afsluitbaar opbergvak, wel een MP3 speler of iPod aangesloten worden. So what?  

Flat six

Verder neemt de F6B alles over wat de Goldwing groot heeft gemaakt. Dat begint bij de ongelofelijke motor. Deze zescilinder van 1832 cc is goed voor een vermogen van 118 pk aan 5.500 tr/min, met een koppel van 167 Nm aan 4.000 tr/min. Een smeuïge motor met een stille kracht dat op een ongelofelijke wijze meteen op de gashendel reageert. Onvergelijkbaar met eender welke andere machine momenteel op de markt.

Vanaf de laagste toerentallen is hij reactief, zelf in de hoogste versnelling, zonder haperingen, zonder vibraties en met een enorme wilskracht. Dat op zich alleen is de bestaansreden van de Goldwing!

Less for more

Het chassis is op de achterste ophanging na identiek. Een ophanging zonder elektronische regeling omdat rekening werd gehouden met het gewichtsverlies van 29 kilo (37 kg tegenover een Goldwing met airbag). De verloren kilo's komen vooral van het bovenste gedeelte van de Goldwing, wat een lager zwaartepunt als gevolg heeft, wat op zijn beurt de F6B nog handiger maakt aan lagere toerentallen en snelheid. 

Honda is niet bezweken onder de custom mode om de voetsteunen te ver naar voor te plaatsen, de zithouding is uitstekend. Het zadel staat op een hoogte van 725 mm, wat vijftien millimeter lager is dan dat van de Goldwing, wat hem uiterst doeltreffend maakt, en inderdaad, aan eender welke snelheid. 

Meer dan een naakte Goldwing

In werkelijkheid is de F6B op mechanisch vlak niet echt verschillend van de Goldwing. Look en stijl, daar gaat het om. Ook al is dat ten koste van enkele waardevolle praktische aspecten. Met het kleine windscherm hebben we helemaal geen probleem, maar voor ons mag er gerust een achteruit op in plaats van de "Telefunken" radio. Achterwaarts in of uit de garage rijden is dan ook geen lachertje. Moeilijk om te zeggen als de Goldwing eigenaars al dan niet in dit verhaal geloven, maar fans van "cruisers" en "baggers" zouden wel eens verrast kunnen zijn door deze sensationele machine, en voor een pak minder geld (24.490 €) !