Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PK, Fiat Nuova 500, Mini Classic, VW Golf, Porsche 911, Ferrari 250 GTO , Mercedes 300 SL , Lamborghini Countach , Range Rover, Renault 4, Ferrari Testarossa ,McLaren F1, Citroën DS, Jaguar E-Type, Volkswagen Kever, Willys MB, Citroën Traction, Peugeot 205, Renault 5, Lada Niva, Mercedes 190, Fiat Panda, Renault 4CV , Volvo 240, BMW M1, Ford T, Alfa Romeo Giulietta, Peugeot 203, Mazda MX-5, Renault Espace, Ford Fiesta, Renault Dauphine, MGB, Peugeot 404 en De Tomaso Pantera zetten we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model:: de Citroën BX.
1. Geboren in een moeilijke context
Begin de jaren 1980 had Citroën het lastig. De overname door Peugeot dwong tot grote rationaliteit, wat de ingenieurs, die gewoon waren aan buitenissige projecten, heel lastig viel. Het resultaat was deze berline, de BX, die de GSA opvolgde. De mechaniek kwam van Peugeot, maar hij wist de liefhebbers van het merk wel te verleiden met zijn hydropneumatische ophanging en futuristische lijn.
2. Zelfde vader als de Lamborghini Countach
Jawel, je leest het goed: voor het design trok Citroën naar Bertone, dat ene Marcelle Gandini op het project zette. Gandini is de geestelijke vader van een lange reeks Lamborghini’s (Countach, Espada, Diablo, Miura,…), maar ook van de Lancia Stratos en de De Tomaso Pantera. Van een indrukwekkend curriculum gesproken…
3. Ongelooflijke carrière
De gemiddelde carrière van een automodel duurt 7 jaar. De BX zong het 11 jaar uit. Met meer dan 2,3 miljoen verkochte exemplaren mag hij zeker een succes worden genoemd voor Citroën.
4. Steeds duurder
Vandaag zijn vooral de sportieve varianten gegeerd, zoals de Sport, de GT of de GTI. De heilige graal voor verzamelaars is de GTI 16, met zijn zestienkleps motor van 160 pk.
Reken op bijna 10.000 euro voor een exemplaar in uitmuntende staat. Maar zelfs de basisversies beginnen bepaalde nostalgische kopers te interesseren.
5. Groep B
Hoe verrassend het ook moge lijken, Citroën heeft ernstig nagedacht over een racecarrière op het hoogste niveau voor zijn BX, namelijk in de beruchte Groep B, met de BX4 TC. Alleen was die auto haastig in elkaar geknutseld en daardoor onbetrouwbaar en niet performant genoeg.
?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: