Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PKFiat Nuova 500Mini ClassicVW GolfPorsche 911Ferrari 250 GTO , Mercedes 300 SL , Lamborghini Countach , Range RoverRenault 4Ferrari Testarossa ,McLaren F1Citroën DSJaguar E-TypeVolkswagen KeverWillys MBCitroën TractionPeugeot 205Renault 5Lada NivaMercedes 190Fiat PandaRenault 4CV , Volvo 240BMW M1Ford T, Alfa Romeo Giulietta, Peugeot 203Mazda MX-5Renault EspaceFord FiestaRenault DauphineMGBPeugeot 404  en De Tomaso Pantera zetten we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model:: de Citroën BX.

20210625084506citroenbx.jpg

1. Geboren in een moeilijke context

Begin de jaren 1980 had Citroën het lastig. De overname door Peugeot dwong tot grote rationaliteit, wat de ingenieurs, die gewoon waren aan buitenissige projecten, heel lastig viel. Het resultaat was deze berline, de BX, die de GSA opvolgde. De mechaniek kwam van Peugeot, maar hij wist de liefhebbers van het merk wel te verleiden met zijn hydropneumatische ophanging en futuristische lijn.

20210625084447citroenbx.jpg

2. Zelfde vader als de Lamborghini Countach

Jawel, je leest het goed: voor het design trok Citroën naar Bertone, dat ene Marcelle Gandini op het project zette. Gandini is de geestelijke vader van een lange reeks Lamborghini’s (Countach, Espada, Diablo, Miura,…), maar ook van de Lancia Stratos en de De Tomaso Pantera. Van een indrukwekkend curriculum gesproken…

20210625084418citroenbx.jpg

3. Ongelooflijke carrière

De gemiddelde carrière van een automodel duurt 7 jaar. De BX zong het 11 jaar uit. Met meer dan 2,3 miljoen verkochte exemplaren mag hij zeker een succes worden genoemd voor Citroën.

20210625084448citroenbx.jpg

4. Steeds duurder

Vandaag zijn vooral de sportieve varianten gegeerd, zoals de Sport, de GT of de GTI. De heilige graal voor verzamelaars is de GTI 16, met zijn zestienkleps motor van 160 pk.

Reken op bijna 10.000 euro voor een exemplaar in uitmuntende staat. Maar zelfs de basisversies beginnen bepaalde nostalgische kopers te interesseren.

20210625084419citroenbx.jpg

5. Groep B

Hoe verrassend het ook moge lijken, Citroën heeft ernstig nagedacht over een racecarrière op het hoogste niveau voor zijn BX, namelijk in de beruchte Groep B, met de BX4 TC. Alleen was die auto haastig in elkaar geknutseld en daardoor onbetrouwbaar en niet performant genoeg.

20210625084420citroenbx.jpg

?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: