Met de dubbelzege in de seizoensstart van de Formule 1 afgelopen weekend zet Ferrari het jaar goed in. 2022 wordt sowieso een speciaal jaar voor de Italiaanse autobouwer, want het merk viert zijn 75ste verjaardag. De allereerste auto met het steigerende paard op de neus, de 125 S, verliet in maart 1947 de werkplaats van Enzo Ferrari in Maranello.

Ferrari bestaat al langer dan 1947, als renstal met onder andere Alfa Romeo-modellen, maar de 125 S was de eerste auto die het uitbracht onder eigen naam. Enzo Ferrari nam daarvoor enkele ingenieurs onder de arm, zoals Gioachino Colombo en Giuseppe Busso, die enkele van de meest iconische motoren uit de autogeschiedenis op hun naam zouden schrijven. De open tweezitter met stalen buizenchassis was dan ook spectaculair, met een 1,5 liter grote V12 met een hoek van 60° onder de kap. De 125 is trouwens een verwijzing naar de inhoud van elk van de 12 cilinders, 125cc. Dankzij een bovenliggende nokkenas die 2 kleppen per cilinder bediende en 3 Weber carburatoren leverde het blokje 118 galopperende paarden aan 6.800 toeren per minuut, die via een handgeschakelde vijfbak aan de achterwielen werden afgeleverd.

Ferrari Forever

De Ferrari 125 S maakte in mei van 1947 zijn racedebuut in Piacenza, maar moest er opgeven door een probleem met de brandstofpomp. Tijdens de Grand Prix van Rome later die maand boekte Franco Cortese de eerste overwinning voor het model. Er werden slechts twee exemplaren gebouwd van de 125 S, maar die werden later ontmanteld om met de onderdelen de Ferrari 125 F1 en de 159 te bouwen.

Bij de 40ste verjaardag van Ferrari in 1987 bouwde het merk niet enkel de legendarische F40, maar ook een aantal replica’s van de 125 S, waardoor de geest van het model voort blijft leven. Één van die replica’s is ook te bewonderen op een expo naar aanleiding van de driekwart eeuw van het merk, Ferrari Forever, in het Enzo Ferrari Museum in Modena. Een aanrader als je in de buurt bent!