Het was vanaf dag 1 bepaald: van de Polestar 1 zouden slechts 1.500 exemplaren worden gemaakt. Op die manier moest het een zeldzaam en exclusief model worden, naar het voorbeeld van de Ferrari F40.
De Polestar 1 werd officieel onthuld op het salon van Genève van 2018. Zijn sculpturale silhouet werd unaniem op lof onthaald, zowel door de gespecialiseerde pers als door het grote publiek. De 2+2-coupé rust op hetzelfde platform als de Volvo S90 en gebruikt een plug-inhybride aandrijflijn. Die combineert een benzineviercilinder met dubbele drukvoeding, twee elektromotoren van 116 pk en een alternator-starter van 68 pk. Daarmee piekt zijn vermogen op 600 pk.
Toekomstig verzamelaarsobject
Ondanks het charisma van het model verbond Polestar zich ertoe om er slechts 1.500 exemplaren van te gaan bouwen en niet één meer. De productielijn in het Chinese Chengdu valt daarom eind dit jaar stil. Met een prijskaartje van 160.000 euro en een druppelsgewijze productie moet het model welhaast een gegeerd collectors’ item worden.
Polestar zelf verdwijnt echter niet, integendeel. Naast de puur elektrische Polestar 2 die nu al gewoon verkrijgbaar is komt de elektrische berline Polestar 3 ook binnenkort naar de catalogus van de Chinees-Zweedse autobouwer. Het merk wil een plaats op de elektrische premiummarkt veroveren naast constructeurs als Tesla, BMW i en Mercedes EQ.?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: