Opel heeft de technische fiche van zijn Astra al vrijgegeven, en ook die van de break-uitvoering, die Sports Tourer gedoopt wordt. Enkele maanden geleden konden we de vijfdeurs Astra al ontdekken. Restte ons nog kennis te maken met de langere versie, wat nu dus gebeurd is! En het resultaat beantwoordt aan de verwachtingen: een ruime koffer en een dynamische lijn die bijna identiek is aan zijn compactere broer.
Dezelfde…
Vooraan zijn de vijfdeurs en de break niet van elkaar te onderscheiden. En da’s logisch, want het zijn tenslotte beiden Astra’s! Ze delen ook hetzelfde motorenpalet, gaande van de 1.2 liter turbo benzine met 110 pk tot de 225 pk sterke plug-in hybride, en ook een diesel. Ook het interieur is identiek.
Ondanks een 5 cm langere wielbasis die hier 273 cm meet, moet je je niet verwachten aan meer plek voor passagiers op de achterbank. Die verlenging is helemaal gewijd aan de koffer!
…in het lang!
En dat is echt het enige verschil met de vijfdeurs: zijn koffervolume. Want zelfs de achterklep van de break is zo goed als identiek aan die van de berline. Het koffervolume is 516 tot 1.554 liter groot in de breaks met hybride aandrijving, en 598 tot 1.635 voor de andere aandrijvingen.
Iets meer dan 60% van de verkoop van de Astra zou op het conto komen van deze Sports Tourer-uitvoering. Na de prijzen van de vijfdeurs Astra weten we nu ook hoeveel deze break zal kosten. Met een klein benzineblok onder de motorkap, starten de prijzen bij € 26.150. Reken op € 29.650 voor de goedkoopste diesel, 37.150 voor de 180 pk sterke plug-in hybride en € 46.350 voor de plug-in hybride met een vermogen van 225 pk.