Terwijl de huidige Ford Puma een compacte SUV is, kleefde die naam zo’n 25 jaar geleden op de achterklep van een kleine sportieve coupé… Een wat braaf model trouwens, in de ogen van meer ervaren piloten. Om hen te vriend te houden, lanceerde Ford een veel radicalere versie met een duivels karakter!

ST160

In 1999 kondigde Ford zijn voornemen aan om de kleine ‘katachtige’ coupé te radicaliseren door op de Autosalon van Genève de ST160 concept te tonen. Het merk maakte er geen geheim van dat dit project duidelijk bestemd was voor productie! Het was nog maar een paar maanden wachten voordat we het eindproduct konden aanschouwen: de Ford Racing Puma. Een naam die hoge verwachtingen schiep...


Technisch festijn

Op technisch vlak was het een waar festijn: Ford deed een beroep op de beste specialisten om zijn kleine Puma te verfijnen. En het resultaat is verrassend: sterkere remmen, een volledig herzien onderstel, optionele zelfsper, een stijver koetswerk, een 1,7 liter die opgevoerd werd tot 155 pk bij 7.000 toeren en een versterkte versnellingsbak.

Een flop!

De meeslepende Ford Racing Puma wist de autopers te verleiden... maar niet de klanten, die vooral afgeschrikt werden door zijn astronomische prijskaartje. Dat viel bijvoorbeeld hoger uit dan dat van de krachtigere Subaru Impreza Turbo uit die tijd! Van de oorspronkelijk geplande 1.000 auto's werden er slechts 500 gebouwd voor de Britse markt. Erger nog, er wordt gefluisterd dat minder dan de helft van deze auto's daadwerkelijk werd verkocht....

?