De productie van de Elise, Exige en Evora in de Lotus-fabriek in Hethel is definitief gestopt. De installaties die gebruikt werden voor de bouw van de drie modellen moet nu plaats maken voor de Emira, waarvan de productie tegen de lente op volle toeren moet draaien, en ook voor de elektrische Evija, twee wagens die deel uitmaken van de toekomststrategie van het merk.

Monstersucces

De Elise was 26 jaar in productie, en samen met de Exige en de Evora werden er niet minder dan 51.738 exemplaren gebouwd. Dat is niet veel in vergelijking met andere constructeurs, maar het vertegenwoordigt wel de helft van alle auto’s die het Britse merk in zijn 72-jarige geschiedenis maakte! Daarnaast werden er op hetzelfde onderstel ook nog eens 9.715 wagens gebouwd voor GM (de Opel Speedster) en Tesla (de elektrische Roadster), maar ook de 340R, Europa, 2-Eleven en 3-Eleven onder eigen vlag. Een stevig succesverhaal voor Lotus dus! De Elise zou in de binnen enkele jaren opnieuw in de catalogus van het merk kunnen staan, maar dan als geëlektrificeerd model.

De laatste 3 exemplaren die van de productieband rolden, worden niet aan klanten geleverd, maar komen terecht in de groeiende ‘Heritage Collection’ van het merk. Het gaat om een gele Elise Sport 240 Final Edition, een Exige Cup 430 Final Edition uitgevoerd in Heritage Racing Green en een Dark Metallic Grey Evora GT430 Sport.


?