Terwijl de Europees voorgestelde einddatum van 2035 door velen beschouwd wordt als definitief, en regio’s zoals Vlaanderen dat zelfs al in 2029 zien gebeuren, moeten die voorstellen in het Fit for 55-plan van de Commissie nog goedgekeurd worden door het Europese Parlement, en ziet niet iedereen dat zitten. Roberto Cingolani, de Italiaanse minister voor energietransitie, zegt dat de transitie naar 100% elektrisch rijden er zal komen, maar dat die niet overhaast mag gebeuren enkel omwille van ideologische redenen. Italië heeft in zijn voorstel aan het Europese Parlement dan wel 2035 naar voor geschoven als einddatum, maar ziet het eerder als een basis voor onderhandeling. Dat vertelde hij tegen de Italiaanse krant Corriere della Sera.

Hybride als tussenoplossing


Cingolani, die een wetenschappelijke achtergrond heeft en één van de medeoprichters is van het Istituto Italiano di Tecnologia, wil dat de ecologische energieproductie en de recyclage van gebruikte elektrische auto’s op punt staan voordat er overgegaan wordt op een veralgemening. Met een verwijzing naar de ‘life cycle assessment’, de energieconsumptie van een auto van bij de bouw over het gebruik ervan tot en met de recyclage, ziet hij efficiënte hybridemotoren als een goede tussenoplossing tot aan de voorwaarden wordt voldaan om verbrandingsmotoren te verbieden.

En omdat “de technologie, net als de natuur, geen sprongen maakt”, komt 2035 volgens de man misschien te vroeg, ook al omdat autobouwers stevig moeten investeren in de Euro 7 uitlaatgasnorm en de elektrificatie.


?