De tweezitter is voor zijn design inspiratie gaan zoeken bij de McLaren-racewagens uit de jaren 1960, die destijds werden ontworpen door de oprichter van het merk zelf, Bruce McLaren. Toch oogt de Elva resoluut modern en zelfs futuristisch. Mechanisch gezien gebruikt hij dezelfde motor die zowat alle modellen van het merk toepassen, met een centraal achterin gemonteerde 4.0-V8 biturbo. In de Elva is hij goed voor 815 pk en een koppel van 800 Nm, die de roadster van 0 naar 100 km/u stuwt in minder dan 3 seconden en naar 200 km/u in een verpletterende 6,7 seconden. Die monsterprestaties dankt hij trouwens ook aan zijn pluimgewicht. McLaren verklapt geen exact cijfer, maar belooft dat het zijn lichtste straatauto ooit is. Een en ander dankt hij aan het ontbrekende dak en voorruit en een volledig in koolstofvezel gemaakt chassis. McLaren gaat er 399 exemplaren van bouwen, wat niet bepaald weinig is als je weet dat hij een basisprijs heeft van 1.425.000 pond of omgerekend 1,66 miljoen euro.
20191114103800large-11544-mclaren-elva-with-mclaren-elva-m1a-mk-i.jpg