Tot 2017 behoorde Opel toe aan General Motors en maakte het al een tijd geen winst meer toen het toenmalige PSA (nu samen met FCA een deel van Stellantis) het overnam en opnieuw winstgevend maakte. Er werd gevreesd dat Opel zijn eigenheid zou verliezen en verdwijnen, maar Opel-CEO Uwe Hochgeschurtz zegt dat het merk zijn plaats gevonden heeft binnen de groep. Ook met 12% minder inschrijvingen vorig jaar, die volgens de man te danken is aan een gebrek aan transportcapaciteit van afgewerkte auto’s, zou de toekomst van het merk dus verzekerd moeten zijn. En dat is niet alle Stellantis-merken gegeven.

Italiaanse Insignia?

Hochgeschurtz deed de uitspraken in het Duitse magazine Automobilwoche, waarin hij het merk en zijn producten ook bewierookte: “Ik ben zeer blij met het merk. Ik ben ook zeer blij met het productaanbod.” We hadden natuurlijk niet anders verwacht van de CEO… Hij bevestigde in één adem ook dat er een opvolger voor de vorig jaar geschrapte Insignia op komst is. Die krijgt volgens Hochgeschurtz “gelijkaardige kenmerken” - maar zonder twijfel met SUV-invloeden – en zal gebouwd worden op een multi-energie platform. We mogen dus ook een elektrische Insignia verwachten.

Waar en wanneer die gebouwd zal worden, wilde Hochgeschurtz niet bevestigen, maar eerdere geruchten doen vermoeden dat het Duitse model een Italiaans paspoort zal krijgen vanaf begin 2025. Terwijl Ford zijn productie in Europa inperkt, lijkt dat bij Stellantis dus niet het geval te zijn, met verschillende fabrieken die hun productiecapaciteit optimaal proberen te benutten met producten van andere merken binnen de groep. Dat geldt ook voor de Opel-fabrieken, die daarmee hun toekomst verzekerd zien. In Rüsselsheim wordt immers niet enkel de Astra gebouwd maar ook de DS 4. En terwijl in Eisenach enkel de Grandland gebouwd wordt, draait de fabriek volgens Hochgeschurtz wel op volle toeren.