De nieuwe Turbo S wordt het topmodel van het 911-gamma, generatie 992. Porsche heeft serieus werk gemaakt van de details: bredere sporen (+42 millimeter voor, +10 millimeter achter), een nieuwe flat-six biturbo van 3,8 liter, turbo’s met variabele geometrie en een elektrisch bediende overdrukklep, 20-duimvelgen voor- en 21-duimvelgen achteraan en een vooras die indien nodig tot 500 Nm kan slikken. Voeg daar nog een PDK-achtversnellingsbak met 8 verhoudingen aan toe en je bekomt een van de meest efficiënte sportwagens van het moment.
Uiterlijk blijft de 911 Turbo S weg van de overmaat: zijn verbrede vleugels geven uiteraard een boodschap mee, net zoals de hertekende bumpers, zijdelingse luchtinlaten, 4 vierkante uitlaatpijpen en vaste kofferspoiler, maar hoe indrukwekkend die omschrijving ook mag klinken, heel extreem oogt de Duitser er niet mee.
Aan boord combineert hij sportiviteit met luxe, met een verzorgde afwerking die leder en koolstofvezel rijmt, 18-voudig verstelbare stoelen en een 10,9-duimscherm. Maar voor je naar de dealer snelt, moeten we wel op één groot gebrek wijzen: het prijskaartje is buitenissig, met een basisprijs van… 223.099,8 euro voor de coupé en 236.893,8 euro voor de cabrioversie.