1. Suzuki Jimny (1998)
Nog zo’n oer-4x4 die van geen ophouden weet. Nu ja: zijn opvolger is aangekondigd voor dit jaar, maar nog niet officieel onthuld. De Japanse berggeit uit 1998 is tegelijk een tijdmachine: het interieur ziet er eveneens verouderd uit, het rijgedrag niet meer van deze tijd. Maar off-roaden kan hij als de beste…
2. Volkswagen Caddy (2003)
De Volkswagen Caddy weet zijn leeftijd goed te verbergen. Dat dankt de ludospace aan twee facelifts: een in 2010 en een in 2015, waarbij hij telkens de meest recente Volkswagen-looks kreeg. Ondanks fundamenten die teruggaan tot de Golf V biedt de Caddy een modern motoraanbod. Inclusief CNG.
3. Fiat Punto (2005)
Deze Italiaan debuteerde in 2005 als Grande Punto. In 2009 evolueerde hij naar Punto Evo, en kreeg hij zelfs een Abarth-variant. Sinds 2012 gaat hij terug als Punto door het leven, en leidt hij een discreet bestaan in de Fiat-catalogus. Vorig jaar werd pijnlijk duidelijk hoe verouderd de Punto was, toen hij nul sterren haalde in de Euro NCAP-crashtest.
4. Mitsubishi Pajero (2006)
Nog een model dat een bestaan in de coulissen leidt: de Mitsubishi Pajero. De Japanse klassieke 4x4 debuteerde in 2006 en wordt nog steeds verkocht: als driedeurs en als vijfdeurs. Allebei hebben ze een 3,2 liter grote viercilinder turbodiesel onder de kap die 190 pk produceert.
5. Fiat 500 (2007)
Deze Italiaan doet het gelukkig beter dan de Punto, en scoort al sinds 2007. De moderne interpretatie van de legendarische 500 heeft dat te danken aan zijn tijdloze looks, aan een grondige facelift in 2016 en aan een lange lijst speciale reeksen. Dat het paradepaardje van het Fiat-gamma intussen op 11 jaar oude fundamenten rondrijdt, toont dan weer dat de FCA-groep vandaag vooral op Alfa Romeo en Jeep inzet.
6. Maserati GranTurismo (2007)
Opnieuw een Italiaan in de lijst: de Maserati GranTurismo. De productie van de bloedmooie en bloedstollend klinkende coupé loopt stilaan op zijn laatste benen, maar wanneer de opvolger er komt, is nog niet geweten. Benieuwd of Sergio Marchionne binnenkort meer vertelt.
7. Nissan GT-R (2007)
Deze kamikazejapanner rijdt ook al meer dan 10 jaar op onze wegen rond. De takumi, de ingenieurs die deze GT-R ontwikkelen, vijlden hem elk jaar wel bij. Zijn grootste facelift kreeg hij in 2016. Qua looks duidelijk niet meer de jongste, qua prestaties nog steeds bij de top.
8. Renault Kangoo (2007)
Hoe populair de ludospaces 10 tot 15 jaar geleden waren, zo snel worden ze vandaag opzijgeschoven voor SUV’s. Die andere Franse ludospaces, de Citroën Berlingo en Peugeot Partner, kregen onlangs opvolging, maar de Kangoo gaat nog even voort. In 2011 kreeg hij een elektrische E.V.-versie, in 2013 een facelift.
9. Abarth 595 (2008)
Als de Fiat 500 in deze lijst staat, volgt de Abarth logischerwijs ook. Deze opgepepte Italiaan met het schorpioenlogo begon als Abarth 500 aan zijn carrière, maar heet nu Abarth 595. Hij gebruikt nog steeds een drukgevoede 1.4 viercilinder. Wie het nog gekker wil, kan altijd kiezen voor een exclusieve 695.
10. Alfa Romeo Mito (2008)
Het Alfa Romeo-gamma wordt met de Giulia en Stelvio langzaam vernieuwd, maar samen met de Giulietta is deze Mito de ancien van het gamma. Na twee facelifts en een hele hoop kleinere updates is het nog niet duidelijk hoeveel dienstjaren deze Mito nog voor de boeg heeft.
11. Toyota Avensis Touring Sports (2008)
Tot slot nog eentje die al een tijdje onder de radar opereert: de Toyota Avensis Touring Sports. De grote Japanse break debuteerde 10 jaar geleden, en kreeg twee facelifts: een in 2012 en een in 2015. De berline verdween vorig jaar van de markt, de break blijft nog even in de catalogus.