De Pajero, die in 1982 op de markt kwam, wist te verrassen en maakte het Japanse merk bekend! Tot het begin van de jaren '80 was Mitsubishi immers geen courante naam op de Europese markt... Met de Pajero bouwde Mitsubishi een goede reputatie op, vooral omdat het model in 1984 en 1985 de Parijs-Dakar Rally won!
Moderner dan hij lijkt
De Pajero, die meer bedoeld was voor offroadgebruik dan voor het echte rallyrijden, verraste door zijn technische fiche! Hoewel hij nog steeds een starre achteras en een tussenbak had, verraste hij met zijn onafhankelijke vooras, geveerde zetels en zijn turbodieselmotor! Later, en afhankelijk van de markt, werden andere motoren aan het gamma toegevoegd, zoals een viercilinder benzine met 103 pk en zelfs een 3-liter V6.
Mitsubishi zou ook het aantal aangeboden koetswerkstijlen uitbreiden: terwijl hij aanvankelijk op de markt gebracht werd met een korte wielbasis, 3 deuren en 5 zitplaatsen, kwam er al snel een versie met een lange wielbasis, 5 deuren en zelfs 7 zitplaatsen! Ook de utilitaire versies werden niet vergeten.
Vandaag
Het probleem met extreem robuuste voertuigen is dat ze vaak in handen komen van mensen met een klein budget, die het onderhoud verwaarlozen, vertrouwend op de reputatie van betrouwbaarheid van het model... De eerste Pajero is geen uitzondering en het is tegenwoordig moeilijk om een model in uitstekende staat te vinden. De Pajero L040, die bijna 10 jaar lang werd geproduceerd tot in 1991, had een veelheid aan varianten, maar het zijn vooral de versies met korte wielbasis en de viercilindermotor die je op onze markt vindt. Reken op een minimum van 12.000 euro voor een mooi exemplaar. Maar haast je, want het model wordt echt begeerd!