Vast staat dat Hyundai de nodige moeite heeft gedaan om dit nieuwe model te onderscheiden van de versie met vijf deuren. Zo zien we steilere dakstijlen, een 25 mm lager profiel en een omgekeerde grille. Samen met de nieuwe velgen van 16 of 17 duim zorgt dat voor een specifieke en aantrekkelijke look.
Verzorgd interieur
In het interieur primeert de ernst, al probeert Hyundai de sfeer te verbeteren met enkele inzetstukken in de kleur van de buitenkant. Het ziet er allemaal nogal Duits uit. Maar we klagen niet, want de kwaliteit van de materialen en de afwerking verdient alleen lof. Voor een sportieve toets zorgen de zwarte hemel en de eerder vermelde gekleurde inzetstukken. Niet veel, maar dat volstaat.
Gebrek aan pit?
Met zo’n aankleding verwachten we enkele gepeperde motoren. Helaas, Hyundai rust de i20 Coupé niet uit met een gespierde motor. Voorlopig? We vinden twee benzinemotoren (1.25 met 84 pk en 1.4 met 100 pk) die op technologisch vlak een flauw figuur slaan tegenover de nieuwste motoren met turbocompressoren en drie cilinders. Geduld, een kleine turbomotor van één liter is binnenkort gepland. Als diesel bieden de Koreanen alleen de 1.4 CRDi met 90 pk en 240 Nm.
Automaten worden steeds gebruikelijker, maar het is niet in het segment van de kleine auto’s met drie deuren dat ze hun marktaandeel veroveren. Daarom stelt Hyundai zich tevreden met een handgeschakelde versnellingsbak voor alle motoren.
Praktisch in de stad?
In deze kleine driedeurs verloopt de toegang tot achterste plaatsen nogal acrobatisch, zonder dat het overdreven ingewikkeld wordt. De ruimte voor de passagiers achterin is correct, alleen de hoofdruimte kan beter. Voorin worden de inzittenden meer verwend, maar hadden we graag lagere zetels gezien. Met een volume van 336 liter is de koffer één van de grootste van het segment. Zelfs nog tien liter groter dan in de vijfdeursberline.
Uitrusting
Zoals gewoonlijk biedt Hyundai veel uitrusting, zelfs vanaf de basisversie die Sport heet. Die heeft al getinte ruiten, aluminium velgen van 16 duim, mistlampen, een snelheidsregelaar, manuele klimaatregeling, een gekoeld handschoenvak enzovoort. Dat verklaart de relatief hoge instapprijs van 16.149 euro. Voor wie nog meer wil, biedt Hyundai een verwarmd stuur, een panoramisch dak en automatische voorruitontwaseming.
Op de weg
Een korte test met de diesel gaf ons al enkele indrukken van deze nieuwe Hyundai. De i20 Coupé heeft een homogeen weggedrag, dat zeker niet sportief is. Rolneigingen in bochten worden wel goed beheerst en het weggedrag is neutraal. Het enige gebrek: de slecht gecentreerde besturing die amper terugkeert naar het nulpunt.
De i20 Coupé is dus niet zo dynamisch op de weg als hij eruitziet, maar dat was ook niet de bedoeling. Misschien is het ook beter zo, want de auto behoudt een comfortabele schokdemping. Van het motorengamma word je ook niet vrolijk. De 1.4 CRDi van ons testmodel is vinnig genoeg, vooral als je hem boven 1.600 tr/min houdt. We merkten ook een goede geluiddemping, die deze i20 Coupé comfortabel maakt op lange afstanden.
Conclusie
Vergis je niet: Hyundai zegt dat het om een coupé gaat en niet om een sportwagen. Als je het zo ziet, is dit een homogeen model: comfortabel genoeg, aanvaardbare prestaties (1.4 CRDi), een verzorgde afwerking, … Dat moet ruim volstaan voor wie zich stijlvol in en rond de stad wil verplaatsen zonder echt prestaties te zoeken. Toch betreuren we een sterkere variant om het imago op te krikken. Maar iets zegt dat de Koreanen daar wel aan denken …