Bij Porsche staat de naam GTS voor sportieve en verfijnde modellen die niet noodzakelijk overdreven krachtig zijn. Het is trouwens de atmosferische motor die de eer krijgt om deze badge te dragen. Old school plezier? Misschien, maar wij zijn enthousiast. Na de Panamera en Cayenne en in afwachting van de 911 (wie weet ook de Macan), kregen de Boxster en de Cayman deze GTS-fitnesskuur.

Duidelijk herkenbaar?

De duidelijk zichtbare GTS-badge op de klep achteraan zet meteen de toon. Nochtans hield Porsche de aanpassingen relatief beperkt: een subtiel hertekende voor- en achterkant, verduisterde koplampen, gefumeerde achterlichten en dat is het ongeveer. In het interieur zorgt een GTS-pakket voor een mix van leder en Alcantara met overal rode stiksels. Het ziet er leuk uit en meer hoeft ook niet.

Geen broedermoord

Bij Porsche wordt de hiërarchie gerespecteerd. De krachtigste Cayman mag de minst krachtige 911 bijvoorbeeld niet overtreffen. Een kwestie van standing. Dat verklaart waarom deze Cayman GTS maar 15 pk meer levert dan de Cayman S, maar nog altijd 10 pk minder dan de 911 Carrera. Dat levert uiteindelijk wel een mooi totaal op van 340 pk bij 7.400 tr/min met een koppel van 380 Nm. Mooie waarden voor deze schitterende 3,4 boxermotor met zes cilinders.

Gehuil

Deze flat six is een buitengewoon fenomeen. Zijn zware stem wordt nog versterkt door de sportuitlaat en klinkt wat ‘hol’  bij lage toerentallen. De motor is soepel en gewillig en spreidt een frivool temperament tentoon wanneer je hoger in de toeren klimt. Boven 4.000 tr/min gaan is een waar plezier: de motor klinkt als een symfonie en verheft zijn stem wanneer mogelijk en toont zich heel vinnig. En dan spreken we nog niet over de kleine explosies als je van het gas gaat …    

4,6 seconden

Voor de transmissie laat Porsche de keuze tussen een manuele zesbak en (als je de nodige munten op tafel legt) een PDK-automaat met dubbele koppeling en zeven versnellingen. In het laatste geval zijn de prestaties nog een tikkeltje beter: 4,6 seconden van 0 tot 100 km/u en een topsnelheid van 283 km/u. Het trouwens ook met deze bak dat de Cayman het minst verbruikt: officieel 8,2 l/100 km tegenover 9 l/100 km. Vind je de Cayman nog altijd een ‘minderwaardige’ Porsche?

Op de weg is de PDK-versnellingsbak van onze testwagen een toonbeeld van zachtheid, doeltreffendheid en snelheid. Het kan moeilijk beter: hij is soepel in de stad, wordt fel bij sportief gebruik en op elke actie met de schakelpaletten wordt meteen gereageerd. De enige minpunten zijn de vrij lange spreiding die de acceleraties afvlakt en de versnellingspook die in manuele modus in de ‘omgekeerde’ richting werkt (je moet trekken om terug te schakelen).

Optielijst

Enkele kleine esthetische aanpassingen en een lichtjes sterkere motor kunnen de kloof van 10.000 euro met de Cayman S moeilijk verklaren. Daarom opende Porsche de optiecatalogus en verrijkte het de standaarduitrusting van zijn reptiel met de adaptieve PASM-ophanging, het Sport Chrono-pakket, de Carrera S-velgen van 20 duim, sportzetels en een interieur met leder en Alcantara.

Mooi en netjes

De sfeer in het vrij sobere interieur roept niet echt plezier op. Maar de metaalachtige stem van de motor en het weggedrag maken alles goed: de Cayman GTS is bijzonder doeltreffend en is met vingertoppen te bedienen. Met het juiste schoeisel richt je hem naar de koord van de bocht (de remmen lijken onverwoestbaar!) en kom je er prompt uit dankzij de feilloze grip (op droog wegdek). De besturing is een voorbeeld van bediening en nauwkeurigheid.

Meer nog dan de grip, verbaast de schokdemping. In de normale modus wist die alle hobbels weg om de auto te stabiliseren en om te vermijden dat jouw rug mishandeld wordt. Deze Porsche is opmerkelijk comfortabel. In de modus Sport (of Sport +) is alles wat harder, zonder oncomfortabel te worden. Een hele prestatie, met 20-duimswielen.

Prijs

Een Cayman GTS zonder opties kost je 76.230 euro. Voeg er nog een paar extra’s aan toe en je zit snel boven 90.000 euro. Dat is het equivalent van een Jaguar F-Type V6 S. Kortom, goed gezelschap en het verschil tussen die twee is vooral een keuze van het hart. Hoe dan ook is het prijsverschil met de Cayman S stevig. Zeker omdat er nog altijd enkele hiaten zitten in de standaarduitrusting en omdat de opties de prijs snel opvoeren.

Het verbruik blijft gelukkig verrassend laag. Terwijl we af en toe zijn schitterende potentieel hebben benut en altijd soepel reden, beloonde de Cayman GTS ons met een gemiddeld verbruik van 10,9 l/100 km. Een mooi resultaat.

Conclusie

Het verstand zegt dat deze GTS de bijkomende investering tegenover een Cayman S niet helemaal rechtvaardigt. Maar het hart ziet dat anders: het is ongetwijfeld een toekomstig collector’s item, een verfijnde en krachtige auto die nog betere prestaties neerzet dan de Cayman. Als het geen probleem is voor jouw portefeuille: ga ervoor. Deze auto verschaft je altijd plezier.