Vorige week beschreef ik reeds de haast existentiële angst die mij overviel toen ik las dat men bel- en piepgeluiden allerhande overweegt om elektrische wagens minder stil te maken. Heren beslissingsmakers, uit de grond van mijn hart, aanhoor mijn smeekbede: één ding is nog erger dan Pavarotti zonder stem... Pavarotti die klinkt als Twiki.

Hoe zou de elektrische wagen van de toekomst dan wel moeten klinken? Onder het steeds succesvolle moto dat het verleden de spiegel van de toekomst is, kunnen we ons misschien best eenvoudig wenden tot de rijke mediatheek bestaande motorgeluiden. “Music for the futur and music from the past,” bij wijze van spreken. Inmiddels meer dan een eeuw autogeschiedenis biedt immers een ruim voldoende inspiratie.

 Hieronder, bij wijze van voorbeeld, een korte selectie van hoe mijn top 3 er zou kunnen uitzien.

-  op drie : de Hakosuka, de eerste generatie van de inmiddels legendarische Nissan Skyline die met zijn zes-cilinder tweeliter het soort huilen voortbrengt waar haren recht van gaan staan en ogen vochtig worden. Het houdt zowat het midden tussen het krijsen van La Castafiore en het zoetgevooisd vleien van de gemiddelde TV-verkoopster.

-  op twee: de V16 uit de BRM Formule 1. Wat een waanzinnig mooie storm boordenvol geluid blijft dit toch. Dat ze dat uit een kleine 1.5 liter pompen. Het is nauwelijks te geloven. Een Tesla S die met dat soort sound hard wegscheurt over de Louizalaan... Window-shoppen zou eensklaps een heel andere dimensie krijgen.

-  en op één: voorspelbaar, het oh zo heerlijk gorgelend grommen van de platte 6. Het blijft onovertroffen. Ongeacht generatie of model. Het best komt hij nog tot uiting in de rally-versies van de 911. Hieronder tweemaal Patrick Snijers op wandel met de instelling. Eenmaal met de oerversie en eenmaal met de vaak verguisde 996. Als je hem zo bezig hoort snap je niet dat die laatste zo verguisd wordt, trouwens.

Misschien moeten VTM of Vier maar eens een programma uitzenden onder de werktitel The Sound of Electric Cars... zou minstens evenveel kijkers als de Voice van Vlaanderen moeten trekken, dunkt mij.

En wat elektrische wagens betreft: Jay kan dan al blij zijn dat de toekomst van de burn-out veilig gesteld is, maar een burn-out zonder bijhorende brullende motor... het blijft als de Divinyls zonder die zwoele hese stem van Christina Amphlett. En dat heeft heus niets met rondingen te maken ... die zitten bij de Tesla S namelijk meer dan goed.