Er is vast geen enkele andere auto die met zo veel charisma het uithangbord van zijn merk werd dan de Porsche 911. Van de Cayenne tot de Panamera, noem het en het is er wel op gebaseerd. En ja, misschien van uiterlijk een tikkeltje voorspelbaar, maar daarnaast ook bakken respect voor wat deze krachtpatser in zijn vijftigjarige geschiedenis allemaal al presteerde. Laat ik er meteen een statistiekje bij halen (en nee, niet hoeveel seconden sneller ‘ie is dan zijn voorganger, want van die shock bent u vast al bekomen), de teller van het aantal verkochte 911’s staat momenteel op 820 000, waarmee deze sportwagen meteen gekatapulteerd wordt tot succesvolste sportwagen ooit. Een mens zou bijna gaan zeggen dat met een logo als ‘911’ op zijn achterste het zonder twijfel een overdonderend succes wordt.

Maar goed, laten we eens terugkijken naar die befaamde 911-versies.

Ur-Elfer (1963) – De geboorte van een legende

Er was eens… Een Porsche 356 die in 1963 stijlvol vervangen werd door de zogenaamde ‘Ur-Elfer’. Slechts een jaar later verandert zijn naam in 911, het begin van een schitterend tijdperk vol snelheid, stoere motoren en achterspoilers.

G-Serie (1973) – De tweede generatie

Exact tien jaar na zijn geboorte zetten ingenieurs de 911 in een geheel nieuw kleedje. Met het lang G-model (het langste ooit!), de introductie van de eerste in serie geproduceerde 911 Turbo met 3.0-liter motor in 1974 en de eerste cabriolet in 1982 wordt al snel duidelijk dat Porsche’s innovatiedrang nieuwe proporties aanneemt. De Carrera Speedster laat vanaf 1989 het hart van vele autoliefhebbers sneller slaan.

Model 964 (1988) – De klassieke modernist

1988 is nog zo’n mijlpaal in de geschiedenis van de 911, want de 911 Carrera 4 (Type 964) met haar luchtgekoelde 3,6-liter boxermotor levert nu 183 kW (250 pk). Ook de vierwielaangedreven versie van de Carrera 4 zet de toon voor de nieuwe modelgeneratie.

Model 993 (1993) – De laatste luchtgekoelde

Oldtime favorite van velen valt het 993-model op door haar looks. We geven ze geen ongelijk, integendeel zelfs… Nog een andere reden waarom dit model het zo goed doet bij verzamelaars: de van 1993 tot 1998 gebouwde versie is de laatste met een luchtgekoelde boxermotor.

Model 996 (1997) – De waterkrachtcentrale

Een nieuw tijdperk breekt aan voor Porsche: met hun watergekoelde boxermotor laten ze zich weer van hun meest innoverende kant zien.

Model 997 ( 2004) – Klassiek en modern

We komen steeds dichter bij de modellen van vandaag met de 997, beter bekend als de modellen 911 Carrera en 911 Carrera S. En de 911-familie blijft maar uitbreiden, tot een toppunt van maar liefst 24 varianten, met de Turbo als eerste benzineauto met een turbo met variabele turbinegeometrie als een van de pronkstukken.

Model 991 (2011) – De beste 911 ooit

Het nieuwste model is volgens Porsche de beste ooit. Of u daarmee akkoord gaat, laten we aan u om te beslissen. We kunnen echter wel vaststellen dat met dit nieuwste model de lat nog hoger wordt gelegd. Met een gewijzigde wielbasis, een toegenomen spoorbreedte, een vergrote bandenomtrek, een lager verbruik en een hogere efficiëntie zet de 991 de maatstaf voor nog vele modellen die ongetwijfeld nog zullen volgen.