De technologie staat niet stil en auto’s zijn vandaag de dag rijdende computers. Maar om de hoge ontwikkelingskosten te compenseren, durven autobouwers al eens besparen op de kwaliteit van de materialen en de afwerking. Dat is zowat de algemene conclusie van de kwaliteitscheck van de Duitse mobiliteitsorganisatie ADAC, die 580 nieuwe auto’s beoordeelde.
Dit zijn de beste en slechtste leerlingen van de klas
Bij die beoordeling keek de ADAC naar de afwerking van het koetswerk en de koffer (slechte passingen, ontbrekende afkitting, niet volledig gelakte oppervlakken, ...), de afwerking van het interieur (zichtbare schroeven, slechte bevestiging, kraakgeluiden, ...) en de materiaalkwaliteit in het interieur (harde plastics, minderwaardige tapijten/hemelbekleding, ...). Het gaat dus niet om de betrouwbaarheid van auto’s, wat bijvoorbeeld wel het geval is bij de rangschikking van JD Power, die het afgelopen jaar trouwens ook niet al te positief was. Wil je bij de aankoop van je volgende auto een goede afwerking? Dan koop je best deze modellen (niet).
Kleine auto’s
TOP 5 | FLOP 5 |
|
|
Compacte modellen
TOP 5 | FLOP 5 |
|
|
Hogere middenklasse
TOP 5 | FLOP 5 |
|
|
Grote modellen
TOP 5 | FLOP 5 |
|
|
Golfbeweging
Bij veel modellen gaat de kwaliteit erop achteruit ten opzichte van hun voorganger, maar bij sommigen ook niet. Dat de kwaliteit er in heel de autosector op achteruitgaat, wil de ADAC dus niet gezegd hebben. De organisatie ziet een cyclische beweging, waarbij autobouwers besparen op kwaliteit, maar wanneer ze daarvoor kritiek krijgen van klanten en in de pers, doen ze terug meer hun best bij de daaropvolgende modellen.
Het volledige rapport kan je hier bekijken (in het Duits)
Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?
Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: