Alpine werd opgericht in 1955 door Jean Rédélé en nieuw leven ingeblazen in 2018 met de herinterpretatie van de A110, en nu bereikt het merk een nieuwe mijlpaal in 2024 met de lancering van zijn eerste elektrische model. De eerste, maar zeker niet de laatste! Alpine gaat namelijk volledig elektrisch. De A290 luidt een nieuwe weg in en zal gevolgd worden door twee andere elektrische modellen om de nieuwe "Dream Garage" van Alpine compleet te maken: een crossover A390, gebaseerd op het concept A390_β, en een nieuwe versie van de A110. Maar deze keer zonder fossiele brandstoffen, in tegenstelling tot de huidige generatie die op het punt staat af te zwaaien.
Design Alpine A290
Bodybuilder
Net als destijds met de 4 CV, door Jean Rédélé omgevormd tot de A106, of de R5 met Alpine-signatuur, is de A290 een sportievere herinterpretatie van een Renault-model. En het is meteen duidelijk dat het hier om de flitsende R5 E-Tech gaat. Naast een krachtigere motor en grote remmen, geleend van modellen uit hogere segmenten (respectievelijk de Mégane E-Tech en de A110), ligt de focus vooral op het onderstel. Zo zijn de sporen bijvoorbeeld met maar liefst 6 cm verbreed. En dat zie je meteen: de Alpine A290 toont fors bredere schouders dan zijn Renault-tegenhanger. De wielkasten, bumpers en zijschorten zijn hiervoor aangepast, wat leidt tot een ietwat overdreven look met bijvoorbeeld neppe luchtinlaten op de achterdeuren, die niet unaniem op goedkeuring kunnen rekenen. De specifieke bumpers maken de A290 ook iets langer, maar met 3,99 m blijft hij net onder de symbolische grens van 4 meter (tegenover 3,92 m voor de R5). Gespierd, maar nog steeds een echte compacte stadswagen.
X-factor
Om het sportieve uiterlijk van deze compacte krachtpatser af te maken, heeft Alpine de A290 voorzien van extra sportieve details. Het meest in het oog springend zijn de extra koplampen vooraan, met een X-vormige lichtsignatuur die doet denken aan de met tape afgeplakte verstralers op rallywagens. Samen met de twee hoofdkoplampen vormt dit de kenmerkende signatuur met vier lichten van Alpine.
Van GT tot GTS, en zelfs Première Édition
De A290-reeks bestaat voorlopig uit vier versies. De A290 GT en GT Premium vormen de instapmodellen, met een begrensde elektromotor van 180 pk (130 kW) en 285 Nm. De A290 GT Performance en GTS staan aan de top met een motor van 220 pk (160 kW) en 300 Nm. Tijdens de lanceringsfase brengt Alpine ook een gelimiteerde Première Édition uit, met 1955 genummerde exemplaren (als knipoog naar het oprichtingsjaar van het merk), verkrijgbaar in vier kleuren.
19-inch velgen en Michelin-banden
Alle versies van de A290 staan op 19-inch velgen, waaronder een set met een opvallend “vierkant” design, geïnspireerd op de velgen van de A310 uit de jaren zeventig. Voor een optimale dynamiek heeft Alpine samengewerkt met Michelin. Er zijn drie speciaal ontwikkelde banden beschikbaar: de Pilot Sport EV voor de GT/GT Premium, die een balans biedt tussen sportiviteit en actieradius; de Pilot Sport S5 voor maximale grip op asfalt (GT Performance/GTS); en de Pilot Alpin 5 als winteroptie.
Blauw, wit, grijs of zwart
Er zijn slechts vier kleuren beschikbaar. Zwart is standaard, terwijl grijs of wit voor 900 euro extra te verkrijgen zijn, net als een nieuwe diepblauwe tint, Alpine Vision. Optioneel kan een zwart dak worden toegevoegd. Opvallend detail: de LED-laadindicator die in de motorkap van de R5 is geïntegreerd, ontbreekt op de kleine Alpine. In plaats daarvan heeft de sportieve A290 een conventionele klep zonder lichtanimaties om de opening te bedekken.
Beleving Alpine A290
Sportief-chique cockpit
Net als bij de buitenkant heeft het interieur van de A290 veel gemeen met dat van de Renault R5, maar met specifieke sportieve en chique details voor een uniek Alpine-karakter. Het pronkstuk zijn de prachtige en kwalitatieve kuipstoelen (in Nappa-leer bij de topmodellen) die uitstekende steun bieden zonder oncomfortabel te worden bij dagelijks gebruik. Alpine heeft ook de transmissiehendel rechts van het stuur, zoals bij de R5, vervangen door drie knoppen ("R", "N" en "D") op de middenconsole, net als in de A110.
Gaming-stuur
Een andere opvallende wijziging is het speciale stuur, dat rust op een tulpvormige basis en een dikkere rand heeft voor een sportiever gevoel. Het stuur bevat bovendien leuke snufjes uit de race- en gamingwerelden. Een charmant detail, maar minder praktisch dan peddels, is het blauwe "RCH"-wieltje links onderaan, waarmee de regeneratieve remkracht kan worden aangepast. Rechts bovenaan zit een rode knop in "push-to-pass"-stijl die het maximale motorvermogen loslaat, ongeacht de druk op het gaspedaal. Dit maakt het best leuk om bijvoorbeeld bij het uitrijden van een rotonde met een simpele druk op de knop de snelheid op te voeren. Maar voor een "echte sportieve rijervaring" is er natuurlijk niets beter dan je rechtervoet gebruiken…
Geïntegreerde Google-technologie
Verder is het infotainmentsysteem gebaseerd op Google Automotive, zoals bij alle recente modellen van Renault. Een gebruiksvriendelijk en zeer compleet besturingssysteem. Gebruikers kunnen veel apps downloaden via Google Play, gebruikmaken van Google Maps (dat rekening houdt met de batterijlading voor oplaadpunten onderweg), genieten van een capabele spraakbediening en profiteren van automatische updates. In de A290 werkt het systeem met twee schermen: een van 10,25 inch achter het stuur en een tweede, van 10,1 inch, dat lichtjes naar de bestuurder is gericht. Handig is dat je de navigatie ook op het bestuurdersscherm kan projecteren, maar ook dat je de belangrijkste voertuiggegevens kan volgen op het centrale scherm via de Alpine Telemetrics-app.
Temperatuur onder controle
Bij intensief rijden, zoals op het circuit in Mallorca waar we de A290 voor het eerst hebben getest, is het handig om de temperatuur van de batterij, motor, remmen en banden real-time te kunnen volgen. De Alpine Telemetrics-app biedt ook andere functies, zoals rijcoaching of kleine uitdagingen (Challenges) om geleidelijk te ontgrendelen. Dit lijkt ons echter eerder een gimmick.
Net genoeg ruimte
De Alpine A290 biedt, net als de Renault 5, zowel voordelen als nadelen op praktisch vlak. Hij heeft 5 deuren en 5 zitplaatsen binnen een compacte carrosserie, wat handiger is dan de 3 deuren en 4 zitplaatsen van zijn voornaamste concurrent, de Mini Cooper SE. De beenruimte achterin is echter beperkt, en voeten passen niet goed onder de voorstoelen. Ook is de middelste zitplaats op de achterbank vooral symbolisch. Maar korte ritten met een derde passagier achterin zijn in ieder geval een optie.
Bagageruimte van 326 liter en V2L, zelfs V2G
De koffer is verrassend ruim voor dit formaat: tot 326 liter, of 300 liter in modellen met het Devialet-audiosysteem, dat door de subwoofer wat ruimte onder de dubbele vloer inneemt. Ter vergelijking: de elektrische Mini biedt slechts 210 liter. Wel ontbreekt een frunk onder de motorkap. Praktisch is wel dat, net als bij de R5, de A290 compatibel is met V2L (om apparaten te voeden via de accu, als je in het hol van Pluto bent beland, bijvoorbeeld…) en - zodra mogelijk - V2G voor bidirectioneel laden. Ook ondersteunt de batterij snelladen tot 100 kW gelijkstroom en kan de boordlader tot 11 kW aan driefasige wisselstroom verwerken.