Jean-Francois Christiaens

7 NOV 2024

Test: Alpine A290 GTS, elektrische intoxicatie!

Het maakt niet uit hoe hij aangedreven wordt, zolang hij maar voor fun zorgt! Kan deze eerste elektrische Alpine nog steeds de zintuigen prikkelen… zonder benzinegeur? Eén ding is zeker: het uiterlijk belooft veel goeds!

"De Alpine A290 voldoet aan alle eisen in het segment van de chique elektrische hot hatches. Hij is opwindend om in te rijden, goed uitgerust, comfortabel en behoorlijk praktisch voor zijn formaat."

Alpine werd opgericht in 1955 door Jean Rédélé en nieuw leven ingeblazen in 2018 met de herinterpretatie van de A110, en nu bereikt het merk een nieuwe mijlpaal in 2024 met de lancering van zijn eerste elektrische model. De eerste, maar zeker niet de laatste! Alpine gaat namelijk volledig elektrisch. De A290 luidt een nieuwe weg in en zal gevolgd worden door twee andere elektrische modellen om de nieuwe "Dream Garage" van Alpine compleet te maken: een crossover A390, gebaseerd op het concept A390_β, en een nieuwe versie van de A110. Maar deze keer zonder fossiele brandstoffen, in tegenstelling tot de huidige generatie die op het punt staat af te zwaaien.

Advertentie
Advertentie

Design

Bodybuilder

Net als destijds met de 4 CV, door Jean Rédélé omgevormd tot de A106, of de R5 met Alpine-signatuur, is de A290 een sportievere herinterpretatie van een Renault-model. En het is meteen duidelijk dat het hier om de flitsende R5 E-Tech gaat. Naast een krachtigere motor en grote remmen, geleend van modellen uit hogere segmenten (respectievelijk de Mégane E-Tech en de A110), ligt de focus vooral op het onderstel. Zo zijn de sporen bijvoorbeeld met maar liefst 6 cm verbreed. En dat zie je meteen: de Alpine A290 toont fors bredere schouders dan zijn Renault-tegenhanger. De wielkasten, bumpers en zijschorten zijn hiervoor aangepast, wat leidt tot een ietwat overdreven look met bijvoorbeeld neppe luchtinlaten op de achterdeuren, die niet unaniem op goedkeuring kunnen rekenen. De specifieke bumpers maken de A290 ook iets langer, maar met 3,99 m blijft hij net onder de symbolische grens van 4 meter (tegenover 3,92 m voor de R5). Gespierd, maar nog steeds een echte compacte stadswagen.

X-factor

Om het sportieve uiterlijk van deze compacte krachtpatser af te maken, heeft Alpine de A290 voorzien van extra sportieve details. Het meest in het oog springend zijn de extra koplampen vooraan, met een X-vormige lichtsignatuur die doet denken aan de met tape afgeplakte verstralers op rallywagens. Samen met de twee hoofdkoplampen vormt dit de kenmerkende signatuur met vier lichten van Alpine.

Van GT tot GTS, en zelfs Première Édition

De A290-reeks bestaat voorlopig uit vier versies. De A290 GT en GT Premium vormen de instapmodellen, met een begrensde elektromotor van 180 pk (130 kW) en 285 Nm. De A290 GT Performance en GTS staan aan de top met een motor van 220 pk (160 kW) en 300 Nm. Tijdens de lanceringsfase brengt Alpine ook een gelimiteerde Première Édition uit, met 1955 genummerde exemplaren (als knipoog naar het oprichtingsjaar van het merk), verkrijgbaar in vier kleuren.

19-inch velgen en Michelin-banden

Alle versies van de A290 staan op 19-inch velgen, waaronder een set met een opvallend “vierkant” design, geïnspireerd op de velgen van de A310 uit de jaren zeventig. Voor een optimale dynamiek heeft Alpine samengewerkt met Michelin. Er zijn drie speciaal ontwikkelde banden beschikbaar: de Pilot Sport EV voor de GT/GT Premium, die een balans biedt tussen sportiviteit en actieradius; de Pilot Sport S5 voor maximale grip op asfalt (GT Performance/GTS); en de Pilot Alpin 5 als winteroptie.

Blauw, wit, grijs of zwart

Er zijn slechts vier kleuren beschikbaar. Zwart is standaard, terwijl grijs of wit voor 900 euro extra te verkrijgen zijn, net als een nieuwe diepblauwe tint, Alpine Vision. Optioneel kan een zwart dak worden toegevoegd. Opvallend detail: de LED-laadindicator die in de motorkap van de R5 is geïntegreerd, ontbreekt op de kleine Alpine. In plaats daarvan heeft de sportieve A290 een conventionele klep zonder lichtanimaties om de opening te bedekken.

Beleving

Sportief-chique cockpit

Net als bij de buitenkant heeft het interieur van de A290 veel gemeen met dat van de Renault R5, maar met specifieke sportieve en chique details voor een uniek Alpine-karakter. Het pronkstuk zijn de prachtige en kwalitatieve kuipstoelen (in Nappa-leer bij de topmodellen) die uitstekende steun bieden zonder oncomfortabel te worden bij dagelijks gebruik. Alpine heeft ook de transmissiehendel rechts van het stuur, zoals bij de R5, vervangen door drie knoppen ("R", "N" en "D") op de middenconsole, net als in de A110.

Gaming-stuur

Een andere opvallende wijziging is het speciale stuur, dat rust op een tulpvormige basis en een dikkere rand heeft voor een sportiever gevoel. Het stuur bevat bovendien leuke snufjes uit de race- en gamingwerelden. Een charmant detail, maar minder praktisch dan peddels, is het blauwe "RCH"-wieltje links onderaan, waarmee de regeneratieve remkracht kan worden aangepast. Rechts bovenaan zit een rode knop in "push-to-pass"-stijl die het maximale motorvermogen loslaat, ongeacht de druk op het gaspedaal. Dit maakt het best leuk om bijvoorbeeld bij het uitrijden van een rotonde met een simpele druk op de knop de snelheid op te voeren. Maar voor een "echte sportieve rijervaring" is er natuurlijk niets beter dan je rechtervoet gebruiken…

Geïntegreerde Google-technologie

Verder is het infotainmentsysteem gebaseerd op Google Automotive, zoals bij alle recente modellen van Renault. Een gebruiksvriendelijk en zeer compleet besturingssysteem. Gebruikers kunnen veel apps downloaden via Google Play, gebruikmaken van Google Maps (dat rekening houdt met de batterijlading voor oplaadpunten onderweg), genieten van een capabele spraakbediening en profiteren van automatische updates. In de A290 werkt het systeem met twee schermen: een van 10,25 inch achter het stuur en een tweede, van 10,1 inch, dat lichtjes naar de bestuurder is gericht. Handig is dat je de navigatie ook op het bestuurdersscherm kan projecteren, maar ook dat je de belangrijkste voertuiggegevens kan volgen op het centrale scherm via de Alpine Telemetrics-app.

Temperatuur onder controle

Bij intensief rijden, zoals op het circuit in Mallorca waar we de A290 voor het eerst hebben getest, is het handig om de temperatuur van de batterij, motor, remmen en banden real-time te kunnen volgen. De Alpine Telemetrics-app biedt ook andere functies, zoals rijcoaching of kleine uitdagingen (Challenges) om geleidelijk te ontgrendelen. Dit lijkt ons echter eerder een gimmick.

Net genoeg ruimte

De Alpine A290 biedt, net als de Renault 5, zowel voordelen als nadelen op praktisch vlak. Hij heeft 5 deuren en 5 zitplaatsen binnen een compacte carrosserie, wat handiger is dan de 3 deuren en 4 zitplaatsen van zijn voornaamste concurrent, de Mini Cooper SE. De beenruimte achterin is echter beperkt, en voeten passen niet goed onder de voorstoelen. Ook is de middelste zitplaats op de achterbank vooral symbolisch. Maar korte ritten met een derde passagier achterin zijn in ieder geval een optie.

Bagageruimte van 326 liter en V2L, zelfs V2G

De koffer is verrassend ruim voor dit formaat: tot 326 liter, of 300 liter in modellen met het Devialet-audiosysteem, dat door de subwoofer wat ruimte onder de dubbele vloer inneemt. Ter vergelijking: de elektrische Mini biedt slechts 210 liter. Wel ontbreekt een frunk onder de motorkap. Praktisch is wel dat, net als bij de R5, de A290 compatibel is met V2L (om apparaten te voeden via de accu, als je in het hol van Pluto bent beland, bijvoorbeeld…) en - zodra mogelijk - V2G voor bidirectioneel laden. Ook ondersteunt de batterij snelladen tot 100 kW gelijkstroom en kan de boordlader tot 11 kW aan driefasige wisselstroom verwerken.

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

52 kWh en een “beperkt” gewicht…

Hoewel Alpine normaal synoniem is met “lichtgewicht,” zorgt de overstap naar elektrisch rijden voor een andere norm. Verwacht niet dat de A290 de circa 1.100 kg haalt van de A110 berlinette, ondanks zijn 20 cm kortere carrosserie. Deze elektrische sportieveling is standaard uitgerust met de 52 kWh grote batterij van de Renault 5, wat een rijbereik tot 380 km WLTP biedt (364 km voor de 220 pk-versie). Dankzij een specifiek aluminium frame voor de motor weegt de A290 in totaal 1.554 kg. Dat is echter nog altijd toonaangevend in dit segment, zeker vergeleken met de 1.680 kg zware Mini Cooper SE, die 13 cm korter is en een vergelijkbare batterij heeft.

... met een gunstige gewichtsverdeling!

Dankzij het AmpR small-platform en de batterijmodule in de vloer heeft de A290 een laag zwaartepunt en een gunstige gewichtsverdeling van 57% op de vooras en 43% op de achteras. Dit is aanzienlijk beter gebalanceerd dan bij vergelijkbare sportmodellen met een verbrandingsmotor. Op basis van dit “ideale” chassis van de R5 en met een vrij zeldzame multilink-achterwielophanging voor dit segment, heeft Alpine ingezet op maximaal rijplezier. Zo zijn er bijvoorbeeld speciale schokdempers met progressieve hydraulische bumpstops aanwezig, net als dikkere stabilisatorstangen.

Comfort en wendbaarheid tegelijk!

Of je nu door de stad rijdt, over snelwegen, op bochtige bergwegen of zelfs op een circuit, één ding is duidelijk: de A290 is een fantastisch stuk speelgoed! Hij verandert vliegensvlug van richting zonder de stugheid van de Mini Cooper SE. En Alpine heeft de achteras zo afgesteld dat hij soepel meebeweegt, zonder ooit verraderlijk te worden. Dit maakt hem perfect voor het aansnijden van scherpe bochten of het nauwkeurig plaatsen van de auto met de remmen bij snellere bochten, zelfs met het ESP volledig uitgeschakeld. Een waar genot! Bovendien bieden de grote remmen van de A110 (Brembo met vier zuigers) een natuurlijke remgevoel voor een elektrische auto en blijven ze onder alle omstandigheden effectief.

Lineaire, maar knappe prestaties

Het is duidelijk: dit chassis zou veel meer vermogen aankunnen dan de 220 pk van de GTS die we hebben getest. Het lijkt ons waarschijnlijk dat er in de toekomst krachtigere versies komen (misschien een met een “R”-label zoals bij de A110?). Desalniettemin levert de A290 al best knappe prestaties, met 300 Nm koppel, een acceleratie van 0 tot 100 km/u in 6,4 seconden en een topsnelheid van 170 km/u. Het geluid in het interieur, een keuze tussen “Alternative Sound” of “Alpine Sound,” is kunstmatig maar niet overdreven en versterkt de snelheidsbeleving tijdens de toch wel lineaire acceleraties.

Torque steer

Bij sportief rijden zijn koppelreacties duidelijk merkbaar in de besturing, zelfs met het elektronische “Alpine Torque Precontrol” dat tracht de grip te optimaliseren van de 300 Nm die op de voorwielen wordt overgebracht. Hoewel de remmen en het chassis niets dan lof verdienen, had de besturing iets natuurlijker mogen aanvoelen. De vooras is scherp en de stuurbekrachtiging voelt goed in Sport-modus, maar er ontbreekt een klein beetje natuurlijkheid in de feedback om het plaatje compleet te maken.

Prijs

Prijs Alpine A290 2024

Alpine heeft een vierzijdig gamma samengesteld voor de A290. Aan de basis vinden we de GT (38.700 euro) met een motor van 180 pk en een standaarduitrusting die al behoorlijk compleet is (inclusief bijvoorbeeld een warmtepomp). In het midden van het assortiment bevinden zich de GT Premium (41.700 euro) en GT Performance (41.900 euro), waarbij je kunt kiezen tussen meer luxe (Nappa-lederen zetels, Devialet-audiosysteem, verwarmd stuur) of extra sportiviteit (motor met 220 pk, Pilot Sport S5-banden, enz.). Aan de top staat de GTS (44.700 euro), die het beste van beide werelden combineert: luxe uitrusting én sportieve prestaties.

Daarnaast is de speciale reeks “Première Édition” momenteel nog steeds beschikbaar, gebaseerd op de GTS, met enkele unieke details. Deze versies kosten 46.200 euro.

Deze prijzen zijn duidelijk aan de hogere kant en positioneren de Alpine als een “premium” product. Ter vergelijking: de Mini Cooper SE ligt qua prijs tussen 34.600 en 41.860 euro, terwijl meer exotische modellen zoals de Smart #3 coupé met 272 pk starten vanaf 37.495 euro, met zelfs een Brabus-versie met meer dan 420 pk(!) voor 49.995 euro.

Verdict

De Alpine A290 komt onmiskenbaar tot zijn recht op een bochtige weg. Hij danst, of zelfs glijdt, soepel van de ene apex naar de andere met precisie en wendbaarheid. Deze sportieve Alpine-geest wordt slim gecombineerd met de praktische kwaliteiten van een model met 5 deuren en 5 zitplaatsen, een verfijnd comfort (geluidsisolatie, soepele vering) en een premium uitrusting. Een interessante keuze binnen het segment van stijlvolle, hippe stadsauto’s. Al moet je wel bereid zijn om een prijs te betalen die past bij dit hogere niveau.

Advertentie
Advertentie