De KGM Torres EVX markeert de naamswijziging van de Zuid-Koreaanse autobouwer SsangYong. De Torres werd in 2022 gelanceerd en droeg oorspronkelijk nog het SsangYong-logo, maar door de overname door de KG Group werd dit vervangen door het nieuwe KGM-embleem. Het voormalige SsangYong, gered van het faillissement, maakt dus plaats voor een merknaam die verwijst naar de Koreaanse oorsprong van de groep. Meer concreet is deze nieuwe KGM Torres verkrijgbaar met een 163 pk sterke benzinemotor of met een volledig elektrische aandrijving in de EVX-versie, die we hier onder de loep nemen.
Grote jongen
Hoewel de vroegere SsangYong-modellen niet bepaald schoonheidswedstrijden hebben gewonnen, valt niet te ontkennen dat de nieuwe KGM Torres EVX er aantrekkelijker uitziet. Het model kent zelfs enig succes dankzij zijn stoere uitstraling, die doet denken aan authentieke 4x4’s van gerenommeerde merken. Ondanks de robuuste look meet de carrosserie van deze gezinswagen toch 4,71 meter lang en weegt hij bijna twee ton. Dit vraagt dus om een grote batterij om een degelijke actieradius te garanderen, vooral gezien de ruime binnenruimte die deze SUV biedt.
WLTP-actieradius: 462 km
Onder de motorkap vinden we een batterij van 73 kWh, geleverd door de Chinese fabrikant BYD, met een WLTP-actieradius van 462 km. Deze batterij met LFP-technologie (Lithium-IJzer-Fosfaat) werkt samen met een elektromotor van 152 kW, ofwel 206 pk. Volgens de WLTP-testcyclus kan de KGM Torres EVX dus 462 km rijden (zelfs tot 635 km in stadsverkeer) voordat hij opgeladen moet worden, met een officieel verbruik van 18,6 kWh/100 km. De maximale laadsnelheid bedraagt 120 kW (DC) en 11 kW (AC), wat eerder aan de lage kant is voor dit segment.
Op zijn gemak op binnenwegen
Om deze waarden te testen, hebben we de KGM Torres EVX onder minder gunstige weersomstandigheden geprobeerd, bij temperaturen tussen 9 en 15 graden. Op de snelweg, bij een snelheid van ongeveer 120 km/u, zagen we een verbruik van 21,5 tot 24 kWh/100 km, afhankelijk van hoe hard de verwarming moest werken. Deze elektrische SUV komt dus meer tot zijn recht op kleinere wegen, waar het regeneratieve remsysteem (instelbaar op drie niveaus via peddels) meer ingezet kan worden en zijn minder aerodynamische vorm minder een nadeel is. Afhankelijk van de verwarming gaf de boordcomputer verbruikswaarden tussen 14 en 20 kWh/100 km aan.
300 km reële autonomie
Hoewel de boordcomputer het gemiddelde verbruik per rit weergeeft, mist de KGM Torres EVX de mogelijkheid om het gemiddelde verbruik te scheiden tussen twee ritten. Daardoor hebben we geen onderscheid kunnen maken tussen stad- en snelwegverbruik over de hele testweek heen. Toch hebben we, door 99% van de batterij te benutten, precies 300 km kunnen afleggen. Dit ligt uiteraard lager dan de officiële waarde, maar onder gunstigere omstandigheden (minder snelweg en mildere temperaturen) zou de KGM Torres EVX waarschijnlijk gemakkelijk dichterbij de 400 km actieradius kunnen komen.