Nicolas Joannes

23 OKT 2024

Test: Audi A5 berline, zeg niet meer A4

De nieuwe Audi A5 is de opvolger van de A4 en volgt daarmee de nieuwe nomenclatuur van Audi, waarbij de even cijfers voorbehouden blijven voor de elektrische modellen. De Audi A5 2024 heeft echter nog steeds een breed gamma aan verbrandingsmotoren onder de kap.

"De nieuwe Audi A5 berline evolueert op alle niveaus: door zijn naam, maar ook door zijn meer dynamische styling, zijn alomtegenwoordige technologieën, zijn verbeterde binnenruimte en de komst van een plug-in hybride motor."

Of het nu gaat om de SUV’s Q4, Q6 of Q8, of eerder om de A6 berline of break: bij Audi zijn de even modelcijfers nu voorbehouden aan de volledig elektrische modellen. En aangezien je nu een oneven cijfer nodig hebt voor een model met verbrandingsmotor, gaat de opvolger van de klassieke Audi A4 nu als A5 door het leven om binnen deze nieuwe logica te passen. De rivaal van de BMW 3 Reeks en Mercedes C-Klasse verandert niet enkel van naam, maar breidt ook zijn motorengamma uit. Diesel, benzine, plug-inhybride of als sportieve S5: is er nu een Audi A5 Berline voor iedereen?

Advertentie
Advertentie

Design

Volledig nieuw

Audi heeft het niet op een nieuwe naam gehouden, want ook het design van de nieuwe A5 gaat er gevoelig op vooruit. De A5 Berline is voortaan 4,82 m lang en groeit daarmee 6,7 cm, terwijl de hoogte maar een centimeter verschilt met de oude A4. De Audi A5 krijgt ook nieuwe proporties die hem een zekere dynamiek verschaffen, onderstreept door de grote wielkasten. De nieuwe A5 verloochent zijn afkomst echter niet en blijft trouw aan de typische Singleframe-grille die Audi al jaren gebruikt. Die domineert de neus en strekt zich nu uit in de breedte, met een driedimensionale honingraatstructuur, terwijl het merklogo voortaan een ‘plat’ design krijgt. De neus van de Audi A5 onderscheidt zich ook van de vorige generatie met een lagere motorkap die netjes aansluit op de rest van de neus.

DNA van de A5 Sportback

De voorzijde van de nieuwe Audi A5 is al duidelijk te onderscheiden van de vorige generatie A4, maar achteraan springen de veranderingen nog meer in het oog. In plaats van een klassieke kofferklep kiest de nieuwe A5 Berline nu voor een grote achterklep. De daklijn loopt dus veel geleidelijker af en strekt zich uit tot aan de spoiler, terwijl de D-stijlen veel schuiner staan en een langere achterruit opleveren. De nieuwe generatie A5 neigt dus eerder naar het design van de vorige generatie Sportback, maar dan met enkele invloeden van de A4, aangezien een deel van de koffer nog steeds vlak is. Opvolgers van de oude Audi A5 coupé en Sportback zijn trouwens nog niet aangekondigd door Audi. Natuurlijk is deze grote achterklep praktischer dan de klassieke kofferklep van de oude A4 sedan. Hij gaat elektrisch open en verbergt een koffervolume van 445 liter.

LED en OLED

Audi blijft trouw aan een van zijn stokpaardjes en heeft zijn verlichtingstechnologie nog verder verbeterd met de nieuwe Audi A5. Die krijgt LED-koplampen en zelfs OLED-achterlichten van de tweede generatie. Elk OLED-paneel heeft ongeveer 60 segmenten die afzonderlijk kunnen oplichten, waarmee de A5 twee nieuwe functies krijgt. De eerste is de mogelijkheid om de lichtsignatuur van je auto te personaliseren voor- en achteraan, met keuze uit 8 verschillende stijlen die je kan selecteren via het centrale aanraakscherm aan boord. Daarnaast kan de auto ook communiceren met zijn omgeving (car-to-X), door bijvoorbeeld rode driehoeken weer te geven wanneer de alarmlichten worden ingeschakeld.

Beleving

Als het exterieur van de nieuwe Audi A5 geen enkele twijfel laat bestaan over de generatiesprong die is gemaakt, met een volledig nieuw uiterlijk, hoe zit het dan met het interieur? Ook daar gaat de A5 er gevoelig op vooruit en biedt hij een panoramische digitale weergave die identiek is aan die van de grote Q6 en de nieuwe A6. De bestuurder heeft voor zijn neus een groot digitaal paneel dat bestaat uit twee gebogen displays: de virtual cockpit van 11,9 inch (Audi’s digitale instrumentarium) en een centraal OLED-aanraakscherm met een grote doorsnede van 14,5 inch. De bedieningen krijgen een vrij ergonomische haptische feedback, terwijl het infotainment is gebaseerd op een Android-interface waar Audi zijn eigen look aan heeft gegeven. De interface is helder en snel in gebruik, en de navigatie geniet van Google Maps-kaarten.

Zoals wel vaker tegenwoordig, missen we echter de fysieke knoppen om de klimaatcontrole te bedienen. Je moet hiervoor nu via het centrale aanraakscherm, maar een troost is dat de belangrijkste instellingen permanent zichtbaar zijn, ongeacht het menu waar je in zit. Op de bestuurdersdeur zit een controlepaneel dat alle bedieningsknoppen groepeert: de elektrische ruiten en zijspiegels, maar ook de koplampen en memoryfunctie voor de zetels, die gelukkig allemaal wel nog fysieke knoppen krijgen. Tenslotte heerst er een aangename sfeerverlichting aan boord die je ook naar smaak kan instellen.

Vier schermen in totaal

Daar houdt de lijst van displays nog niet op, want de A5 krijgt ook een head-up display dat flink is gegroeid ten opzichte van de vorige generatie. Het beeld is in totaal zelfs 85% groter geworden dan vroeger! De getoonde informatie is compleet en de weergave is ook erg helder. En is dat nog niet genoeg, dan heeft Audi ook nog een optioneel scherm van 10,9 inch in petto voor de passagier vooraan. Daarmee kan die ook de navigatie bedienen en bepaalde rijgegevens in het oog houden, maar eveneens genieten van zijn eigen media, onder meer dankzij een ingebouwde YouTube-app. Zodra de auto in beweging komt, wordt het scherm volledig donker voor de bestuurder om die niet af te leiden. Slim gezien!

Binnen het technologisch arsenaal van de nieuwe Audi A5 zijn we ook fan van het hoogwaardige Bang & Olufsen 3D-audiosysteem met in totaal 20 luidsprekers, waarvan vier stuks in de hoofdsteunen vooraan. Daarmee kan de bestuurder genieten van zeer duidelijke navigatie-instructies en telefoongesprekken zonder storende bijgeluiden. De passagier kan dan weer apart genieten van het geluid van de content op zijn eigen scherm. Zo heeft deze gimmick toch nog een praktisch nut.

Geweldig verduisterbaar glazen dak

Met al deze technologie heerst er duidelijk een moderne sfeer aan boord. Toch missen we een beetje het tijdperk waarin Audi nog interieurs van een ongeëvenaarde kwaliteit had. Niet dat de bouwkwaliteit in de A5 te wensen overlaat, met grotendeels kwalitatieve materialen, maar er zijn hier en daar toch enkele minder flatterende harde plastics en valse houten sierstukken te vinden. Ook de krasgevoelige pianolak vinden doet de kwaliteitsindruk geen deugd.

We moeten ons troosten met een binnenruimte die er wel op vooruit is gegaan ten opzichte van de vorige generatie. De passagiers vooraan zitten zeer goed in zetels die met verschillende soorten leer kunnen worden bekleed, terwijl de passagiers op de achterbank profiteren van de met 8 cm verlengde wielbasis ten opzichte van de Audi A4. De beenruimte volstaat daarmee zelfs voor langere mensen, vooral dankzij de uitgeholde rugleuningen van de voorstoelen. Qua hoofdruimte komen enkel passagiers langer dan 1,85 m in aanraking met de dakhemel. Zoals gewoonlijk is het centrale zitje op de achterbank smaller en harder, en dient het dus vooral voor kinderen of als noodoplossing, des te meer omdat de forse transmissietunnel maar weinig ruimte laat voor de voeten. Aan de positieve kant krijgt de A5 een prachtig (en optioneel) glazen panoramadak. Het bedekt bijna het volledige interieur en kan in segmenten worden verduisterd, zoals Renaults SolarBay.

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Benzine, diesel of plug-inhybride

De nieuwe Audi A5 staat op het PPC-platform (Premium Platform Combustion) dat gemaakt is voor in de lengterichting geplaatste verbrandingsmotoren die ook kunnen worden gehybridiseerd. De berline met de vier ringen maakt daar optimaal van gebruik en biedt voor ieder wat wils op vlak van motorisaties. Een volledig elektrische aandrijflijn is voorbehouden aan de toekomstige A4, maar de nieuwe A5 heeft wel alle soorten verbrandingsmotoren onder de kap zitten.

Vanaf 150 pk

Het gamma begint met een nieuwe 2 liter-viercilinder benzinemotor die 150 pk ontwikkelt, en die ook beschikbaar is met een vermogen van 204 pk. Hoewel hij niet is gehybridiseerd, krijgt deze TFSI met een turbo met variabele geometrie een gewijzigd verbrandingsproces dat in theorie zuiniger zou moeten werken onder deellast. Zoals elke andere motorisatie in de nieuwe Audi A5 is deze benzinemotor niet met een manuele versnellingsbak verkrijgbaar, maar enkel met een automaat met dubbele koppeling. De versie met 204 pk laat wel de keuze tussen voorwielaandrijving en quattro-vierwielaandrijving. Onderweg heeft deze TFSI-benzinemotor een vrij lineair karakter en toont hij zich niet erg enthousiast. De 204 pk sterke variant, die we kort konden uitproberen, leek gewilliger en had geen enkele moeite om deze berline vlot aan te drijven.

Geslaagde diesel

Hoewel de gloriejaren van de zelfontbranders al lang zijn gepasseerd, laat Audi liefhebbers van dieselmotoren niet in de steek, want ook in deze nieuwe A5 kan je nog steeds een 2.0 TDI krijgen. Die ontwikkelt eveneens 204 pk en onderscheidt zich met de toevoeging van een mildhybride systeem op 48 V, dat meer remenergie moet kunnen recupereren en daarmee meer CO2 bespaart. Hoewel deze dieselmotor zijn agrarische roots niet kan verbergen bij het starten, toont hij zich onderweg niet te luidruchtig. Sterker nog: dankzij het krachtigere mildhybride systeem kan de verbrandingsmotor regelmatig worden uitgeschakeld en wordt het dus volledig stil aan boord, zowel bij vertrek, tijdens manoeuvres of aan een constante snelheid. En dankzij zijn koppel van 400 Nm herneemt de Audi A5 TDI zeer snel, waardoor de motor perfect past bij deze toch vrij groot geworden zakenberline.

S5 met 367 paarden

Bovenaan het gamma staat de S5 die, in tegenstelling tot de oude S4 op diesel, opnieuw een benzinemotor onder de kap heeft zitten. De S5 rekent anno 2024 op een 3-liter V6 TFSI van 367 pk. Ook deze zescilinder geniet van een milde hybridisering en houdt daarmee zijn uitstoot en verbruik in toom, waarmee hij het zelfs beter doet dan de oude S4 TDI met een officieel verbruik van 7,4 l/100 km. De S5 is vrij discreet aan normale snelheden, je moet hem een beetje pushen om hem zijn V6 te laten horen. Ondanks zijn sprinttijd van 0 naar 100 km/u in slechts 4,5 seconden voelt de nieuwe Audi S5 niet explosief aan. Ook hier wordt het vermogen zeer progressief opgebouwd. Wie op zoek is naar meer sensaties, zal moeten wachten op de toekomstige Audi RS5.

Progessief stuur

Over het algemeen toont de nieuwe Audi A5 zich vrij gewillig in de bochten, onder meer dankzij een zeer nauwkeurige progressieve besturing. Je weet altijd waar de voorwielen zich bevinden en de berline neigt pas zeer laat naar onder- of overstuur. Over het rijgedrag hebben we dus niets te klagen. De ophanging wordt best stevig in de Sport-modus, maar is de rest van de tijd vrij meegaand. Enkel de automatische transmissie laat soms een steekje vallen door een gebrek aan reactiesnelheid: bij kickdown is er een merkbare pauze voordat de paarden onder de kap op gang komen. Een sensatie die gemeengoed is geworden met deze moderne transmissies, die eerst en vooral het verbruik en de CO2-uitstoot moeten dienen. De bak in de S-modus zetten helpt wel om hem sneller te doen reageren. Dat voelt wel een beetje onnatuurlijk aan voor een ‘brave’ 2-liter, we hadden verwacht dit enkel te willen doen in de sportieve S5.

Plug-inhybride voor de professionals

Audi heeft al aangekondigd dat er in de toekomst een plug-inhybride motorisatie onder de motorkap van de A5 te vinden zal zijn. Een zelfladende ‘full hybrid’ komt er dan weer niet. Deze Audi A5 PHEV komt in twee vermogensniveaus (300 en 367 pk), terwijl de elektrische autonomie meer dan 100 km zou moeten bedragen volgens de eerste schattingen van Audi. Het is nog wachten op de homologatie, maar de BMW 3 Reeks en Mercedes C-Klasse plug-inhybride zijn alvast gewaarschuwd!

Prijs

De nieuwe Audi A5 begint bij 40.950 euro voor de Attraction-instapversie. Daarmee is hij zeer correct geprijsd ten opzichte van zijn eeuwige Duitse rivalen, want de goedkoopste Mercedes C-Klasse is bijna 7.000 euro duurder. Bij BMW is het prijsverschil minder groot, maar een equivalente 3 Reeks kost nog steeds ongeveer 1.700 euro meer dan de A5. En denk niet dat Audi zijn berline heeft kaalgeplukt voor die prijs, want zelfs de Attraction krijgt al het dubbele OLED-scherm van 11,9 en 14,5 inch. Om te genieten van de krachtigere 2 liter-benzinemotor van 204 pk moet je wel 7.200 euro bijbetalen, terwijl de diesel zelfs 8.650 euro extra kost. Naast de drie gebruikelijke uitrustingsniveaus Attraction, Advanced en S Line biedt Audi tijdelijk ook een Edition One-lanceringsversie aan vanaf 49.950 euro, met een complete uitrusting en enkele specifieke uiterlijke details. Helemaal bovenaan het gamma staat de Audi S5, met een vanafprijs van 79.850 euro.

Verdict

Deze nieuwe generatie Audi A5 is van kop tot teen veranderd. Niet enkel in zijn naam, maar ook met zijn uitgesproken stijl, die hem duidelijk onderscheidt van zijn voorganger. De A5 oogt dynamischer en is ook leuker om mee te rijden, ondanks ietwat karakterloze motoren en een transmissie die soms op zich laat wachten. De nieuwe Audi A5 heeft een ultramodern interieur en biedt ook meer zitruimte van vroeger, terwijl de grote achterklep de sedanversie praktischer maakt dan ooit tevoren. En met een zeer correcte prijsstelling ten opzichte van de concurrenten van BMW en Mercedes, is het nu enkel nog wachten op de komst van de plug-inhybride om te zien of de nieuwe A5 een succesnummer wordt.

Advertentie
Advertentie