Meer dan twee jaar na ons voor het eerst te hebben doen watertanden, schept Audi nu eindelijk leven in zijn A6 e-tron conceptcars die in 2021 en 2022 werden voorgesteld. Inderdaad, het Duitse merk heeft besloten zowel de Sportback- en de Avant-versie voor te stellen van zijn volledig elektrische A6.
Audi kondigde het al aan bij de voorstelling van de A6 Avant e-tron concept: “De productieversie zal voor 90% trouw blijven aan het design van de concept”. En het Duitse merk heeft zich duidelijk aan zijn belofte gehouden! De nieuwe modellen zijn zowel dynamisch als elegant, en beheersen de lucht beter dan elke Audi voor hen. En dat mag je letterlijk nemen: de A6 Sportback e-tron is namelijk de meest gestroomlijnde Audi ooit. Het is zelfs de meest gestroomlijnde auto van het moment binnen de VW-groep! Zijn luchtweerstandscoëfficiënt is namelijk beperkt gebleven tot slechts 0,21, terwijl de A6 Avant e-tron 0,24 haalt.
Elegant en hightech
In het interieur van de Audi A6 e-tron vinden we een dashboard terug dat gedomineerd wordt door een gebogen dubbel OLED-scherm van 11,9 en 14,5 inch, identiek aan dat van de nieuwe Q6 e-tron en A5. En net als in die twee zustermodellen, heeft de passagier vooraan ook recht op een optioneel scherm van 10,9 inch. Een display waarop je ook tijdens het rijden video’s op kan kijken dankzij de Active Privacy Mode-technologie van Audi, waarmee de bestuurder niet kan meekijken. Al deze schermen kunnen daarenboven nog worden bijgestaan door een nieuw head-up display, met een nog verder doorgedreven augmented reality-functie. Je kan trouwens ook externe applicaties als YouTube en Spotify installeren op het infotainmentsysteem van de Audi A6 e-tron, terwijl de stemassistent wordt bijgestaan door de ‘kennis’ van ChatGPT.
Meer dan 750 km autonomie
Net als de Q6 staan de A6 Sportback en Avant e-tron op het nieuwe PPE-platform op 800 V dat samen met Porsche is ontwikkeld. En net als die recente elektrische SUV van het Duitse merk met de ringen, genieten beide varianten van de A6 van dezelfde batterij van 100 kWh (bruto). Daarmee haalt de A6 e-tron Sportback een WLTP-autonomie van meer dan 750 km, of 720 km voor de Avant! Bij de lancering kan je deze batterij enkel koppelen aan een elektromotor van 270 kW (367 pk) op de achteras. Daarmee kunnen de Audi A6 e-tron Sportback en Avant in 5,4 seconden naar 100 km/u sprinten, voor een topsnelheid van 210 km/u.
Tot 405 kW (551 pk) voor de Audi S6 e-tron
Audi maakt van de gelegenheid gebruik om meteen ook de eerste sportieve varianten van zijn nieuwe elektrische reisberline en -break voor te stellen: de S6 Sportback en Avant e-tron. Hun elektrische quattro-systeem legt de nadruk op de achterwielen en levert een totaalvermogen van 370 kW (503 pk), of zelfs 405 kW (551 pk) met de launch control ingeschakeld. Daarmee spurten de Audi S6 Sportback en Avant e-tron in amper 3,9 seconden van 0 tot 100 km/u, terwijl hun topsnelheid opgetrokken wordt tot 240 km/u! Ook de S6 wordt uitgerust met een batterij van 100 kWh en haalt daarmee een iets lagere autonomie van 670 km (Sportback) en 640 km (Avant). Merk op dat er binnenkort nog andere varianten worden toegevoegd aan het gamma van de A6 e-tron, inclusief een versie met een kleinere batterij om de basisprijs te drukken.
Vanaf 75.600 euro
Dankzij hun 800 V-architectuur halen zowel de A6 en S6 e-tron een maximaal laadvermogen van 270 kW aan een geschikte DC-snellader. Daarmee kunnen ze van 10 tot 80% bijladen in amper 21 minuten. Op wisselstroom is de Duitser standaard beperkt tot 11 kW, maar een optionele boordlader van 22 kW moet snel volgen. En hoewel het mogelijk is om het regeneratief remmen in te stellen via flippers aan het stuur, is een echte eenpedaalmodus niet beschikbaar. De Audi A6 e-tron is te bestellen vanaf september 2024 voor een vanafprijs van 75.600 euro voor de Sportback, 77.250 euro voor de Avant, 99.500 euro voor de S6 Sportback en 101.150 voor de S6 Avant e-tron in Duitsland.